Fra og med 1.juli 2019 innfører Posten og Bring en prisøkning pĂ¥Â pakker og gods. Dette fĂ¥r netthandlere til Ă¥ reagere.Â
Virke har fĂ¥tt henvendelser fra flere ehandelsmedlemmer, som er frustrere over prisjusteringen og mener økningen er uakseptabel midt i budsjettĂ¥ret.Â
- Uforutsigbar atferd
Prisene pĂ¥ varer sendt i brevstrømmen økes med tre prosent, men noen medlemmer vil ogsĂ¥ fĂ¥ en økning pĂ¥ 5,7 prosent. Â
«Det er svært høy prisstigning. Hoveddelen av vĂ¥re sendinger er pĂ¥ ca 120 gram (under 2 cm), og her økes prisen med 5,7%. Dette er uforutsigbar adferd fra Bring, midt i et forretningsĂ¥r, uten at vi og andre netthandelsbedrifter har tatt høyde for det i vĂ¥re budsjetter», skal Bjørn H. Andreassen fra nettbutikken Lectinect.no, ha skrevet i en melding til Virke.Â
- Bør gjennomgĂ¥ konkurransesituasjonen
Virke er bekymret for konkurransesituasjonen i brevpostmarkedet, da netthandlere ofte har fĂ¥ alternativer og lite Ă¥ stille opp med nĂ¥r Posten og Bring skrur opp prisene. NĂ¥ ser de til myndighetene.
- Virke mener at Konkurransetilsynet bør fĂ¥ et oppdrag om Ă¥ gjennomgĂ¥ konkurransesituasjonen, spesielt Postens dominerende stilling og utnyttelse av en offentlig finansiert infrastruktur, skriver Handelsorganisasjonen, i en mail til Ehandel.com.Â
Les ogsĂ¥: Virke ber regjeringen ta grep om globalt betalingssystem for pakker