Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Posten og Bring skrur opp prisene - nĂ¥ reagerer netthandlere

Posten og Bring skrur opp prisene - nĂ¥ reagerer netthandlere
Fra og med 1.7 innfører Posten og Bring nye priser pĂ¥ sine logistikktjenester.
Foto: Birger Morken/Posten Norge
therese.karlsrud.haugen

- Dette er uforutsigbar adferd fra Bring, midt i et forretningsĂ¥r.

ANNONSE

Fra og med 1.juli 2019 innfører Posten og Bring en prisøkning pĂ¥Â pakker og gods. Dette fĂ¥r netthandlere til Ă¥ reagere. 

Virke har fĂ¥tt henvendelser fra flere ehandelsmedlemmer, som er frustrere over prisjusteringen og mener økningen er uakseptabel midt i budsjettĂ¥ret. 

- Uforutsigbar atferd

Prisene pĂ¥ varer sendt i brevstrømmen økes med tre prosent, men noen medlemmer vil ogsĂ¥ fĂ¥ en økning pĂ¥ 5,7 prosent.  

«Det er svært høy prisstigning. Hoveddelen av vĂ¥re sendinger er pĂ¥ ca 120 gram (under 2 cm), og her økes prisen med 5,7%. Dette er uforutsigbar adferd fra Bring, midt i et forretningsĂ¥r, uten at vi og andre netthandelsbedrifter har tatt høyde for det i vĂ¥re budsjetter», skal Bjørn H. Andreassen fra nettbutikken Lectinect.no, ha skrevet i en melding til Virke. 

- Bør gjennomgĂ¥ konkurransesituasjonen

Virke er bekymret for konkurransesituasjonen i brevpostmarkedet, da netthandlere ofte har fĂ¥ alternativer og lite Ă¥ stille opp med nĂ¥r Posten og Bring skrur opp prisene. NĂ¥ ser de til myndighetene.

- Virke mener at Konkurransetilsynet bør fĂ¥ et oppdrag om Ă¥ gjennomgĂ¥ konkurransesituasjonen, spesielt Postens dominerende stilling og utnyttelse av en offentlig finansiert infrastruktur, skriver Handelsorganisasjonen, i en mail til Ehandel.com. 

Les ogsĂ¥: Virke ber regjeringen ta grep om globalt betalingssystem for pakker

Del artikkel: