For å tilpasse seg bygatene bedre har Posten nå kjøpt inn to elektriske sykler, som skal erstatte tradisjonelle varebiler.
Først ut
Syklene lages av den engelske produsenten EAV, og Posten er det første selskapet som tar i bruk den største modellen med lastekapasitet pÃ¥ opp mot 2,5 kubikkmeter. Etter planen skal syklene bli Ã¥ se i Oslo og Stockholm fra oktober.Â
- Disse syklene er en perfekt tilpasning til strengere regulering av biltrafikk i byene. Vi vil teste syklene i nordiske byer for Ã¥ se hvordan vi best kan bruke dem til nytte for vÃ¥re kunder. Samtidig er dette viktig for Ã¥ bidra til godt bymiljø og for Ã¥ nÃ¥ vÃ¥rt mÃ¥l om alle vÃ¥re kjøretøy skal være utslippsfrie innen 2025, sier pressesjef John Eckhoff i Posten, i en pressemelding.Â
Les også: Kraftig økning i levering mellom privatpersoner
Flere tiltak
Posten jobber også med flere tiltak for miljøeffektiv bylogistikk, blant annet med samarbeidet i Elskede by med Ragn-Sells og KLP. Andre satsinger er varesykler fra svenske Velove, Paxster fra norske Loyds, mindre el-kjøretøy fra Inzile og ulike el-varebiler.
Les også: Posten og Bring skrur opp prisene - nå reagerer netthandlere