Salgs- og markedsdirektør for netthandel i konsernet Posten Norge, Gunnar Henriksen, forteller til E24 at brevmarkedet har vært fallende i mange Ã¥r fordi vi har fÃ¥tt andre mÃ¥ter Ã¥ kommunisere pÃ¥, men at han tror markedet for pakker vil fortsette Ã¥ vokse fremover.Â
PostNord kan på sin side vise til et justert driftsresultat som falt med over 170 millioner kroner i 2018, og peker på nedgangen i brevvolumet som en av hovedårsakene til dette også. Samtidig økte logistikkvirksomheten deres omsetningen med 787 millioner kroner i fjor.
Les også: Etter år med fallende brevvolum og omsetning - nå snur det for Post Nord
Viktig å være god på digital innovasjon
Henriksen fra Posten forteller videre at som en stor industriell aktør med mange pakkeleveringer hver dag er det mye de ogsÃ¥ kan gjøre for Ã¥ bli bedre, og at de i Posten har en egen enhet som jobber med digital innovasjon.Â
– Det skjer så mye endringer i raskt tempo, så vi er avhengig av å prøve ut løsninger. Det er viktig å være god på den digitale innovasjonen og utvikle digitale grensesnitt mot både nettbutikker og forbrukere, sier Henriksen.
Har tro på at pakkemarkedet vil fortsette å vokse
Ifølge E24 anslÃ¥r PostNord at de leverte omtrent 15 millioner pakker til forbrukere i fjor, men at de totalt distribuerer 171 millioner pakker hvert Ã¥r fordelt over hele Norden. Det at nettbutikker gir kundene sine alternativer nÃ¥r det kommer til hvordan de vil ha pakken levert, er med pÃ¥ Ã¥ styrke konkurransen i markedet.Â
Ifølge Henriksen vil det hele tiden være varierende markedsandeler, men han tror det fortsatt vil være et marked der mange aktører vil tenke at det er attraktivt å være, samt at det er viktig å bli inspirert av nye og innovative løsninger i markedet.