Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Postens brevvolum faller - tapte over 170 millioner kroner i fjor

Postens brevvolum faller - tapte over 170 millioner kroner i fjor
Brev byttes ut med større pakker i dagens leveringer.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Dramatisk nedgang i brevvolumet pekes på som en av hovedårsakene til  tapet.

ANNONSE

Salgs- og markedsdirektør for netthandel i konsernet Posten Norge, Gunnar Henriksen, forteller til E24 at brevmarkedet har vært fallende i mange år fordi vi har fått andre måter å kommunisere på, men at han tror markedet for pakker vil fortsette å vokse fremover. 

PostNord kan på sin side vise til et justert driftsresultat som falt med over 170 millioner kroner i 2018, og peker på nedgangen i brevvolumet som en av hovedårsakene til dette også. Samtidig økte logistikkvirksomheten deres omsetningen med 787 millioner kroner i fjor.

Les også: Etter år med fallende brevvolum og omsetning - nå snur det for Post Nord

Viktig å være god på digital innovasjon

Henriksen fra Posten forteller videre at som en stor industriell aktør med mange pakkeleveringer hver dag er det mye de også kan gjøre for å bli bedre, og at de i Posten har en egen enhet som jobber med digital innovasjon. 

– Det skjer så mye endringer i raskt tempo, så vi er avhengig av å prøve ut løsninger. Det er viktig å være god på den digitale innovasjonen og utvikle digitale grensesnitt mot både nettbutikker og forbrukere, sier Henriksen.

Har tro på at pakkemarkedet vil fortsette å vokse

Ifølge E24 anslår PostNord at de leverte omtrent 15 millioner pakker til forbrukere i fjor, men at de totalt distribuerer 171 millioner pakker hvert år fordelt over hele Norden. Det at nettbutikker gir kundene sine alternativer når det kommer til hvordan de vil ha pakken levert, er med på å styrke konkurransen i markedet. 

Ifølge Henriksen vil det hele tiden være varierende markedsandeler, men han tror det fortsatt vil være et marked der mange aktører vil tenke at det er attraktivt å være, samt at det er viktig å bli inspirert av nye og innovative løsninger i markedet.

Del artikkel: