Flere internasjonale logistikkaktører har åpnet for nye tanker og konsepter knyttet til pakkeutlevering. Det klassiske konseptet for pakkeutlevering utfordres - og kan med tid stå for fall.
Canada Post lanserte i fjor en «drive thru» for pakkeutlevering, samt prøverom for de som hentet klær de hadde kjøpt på nett. De skapte kort og godt et postkontor med fokus på netthandel.
Australia Post fulgte raskt etter i samme tralten. I tillegg lanserte de et pop up-konsept der nettbutikker kunne vise frem deler av sitt vareutvalg for kundene som svingte innom for å hente pakkene sine, skriver det svenske nettstedet Ehandel.se.
PostNord, en av de store logistikkaktørene i Norden, har latt seg inspirere av dette. I løpet av 2016 planlegger de åpning av et lignende konsept i Stockholm. Mandag denne uken bekreftet de at de planlegger å åpne en flaggskipbutikk i den svenske hovedstaden.
- Vi forsøker hele tiden å bidra til utvikling og knytte netthandel sammen med våre kunder. Konseptet er ennå i en tidlig fase, men tanken er å kunne tilby nettbutikker en mulighet til å vise seg frem både fysisk og digitalt, sier Maria Ibsén, pressetalskvinne for PostNord i Sverige.
Ingen umiddelbare planer i Norge
PostNord i Norge har ingen umiddelbare planer om noe lignende her på berget, men sier de ser med interesse på det som skjer i Sverige.
- Vi har kommet langt i vår forretningsutvikling sammen med våre kunder, for kontinuerlig å forbedre våre løsninger både for dem og for deres kunder. Sånn sett er timingen god for å få vise frem våre innovasjoner, våre ulike løsninger og vårt samarbeid med våre kunder i en «omnikanal-setting» - i første omgang i det svenske markedet, sier Kristin Anfindsen, utviklingssjef eCommerce i PostNord Norge, til Netthandel.no.
(Foto: PostNord)