PostNord har siden mars i fjor prøvd seg som "kjøpesenter" pÃ¥ nett, der de har samlet produkter fra hele 1040 norske butikker. Selskapet planlegger Ã¥ utvide til flere nordiske land, og forventer da Ã¥ kunne vokse fra dagens 80 000 brukere til hele 800 000. I tiden fremover er ogsÃ¥ planen Ã¥ investere én milliard kroner pÃ¥ to nye varelagre.Â
Den nye plattformen skal til nÃ¥ ha bidratt til 20 millioner kroner i ekstra inntekter til selskapet, noe de i følge E24 forventer at skal øke til 70 millioner i løpet av 2019. Â
- I dag har vi rundt 80 000 forbrukere inne hver dag, og nÃ¥r man utvider dette til Norden tror vi dette vil vokse til 800 000 brukere. Da begynner vi Ã¥ snakke om et ganske stort kjøpesenter, sier toppsjef i PostNord Norge, Robin Olsen til E24.Â
Store ambisjoner
PostNords nye plattform tilbyr et bredt utvalg produkter, men kunden mÃ¥ klikke seg inn pÃ¥ den aktuelle selgeren for Ã¥ gjennomføre selve kjøpet. Det PostNord tjener penger pÃ¥ er markedsføringen de tilbyr sine partnere, ved hjelp av klikk.Â
Deres konkurransefortrinn er deres kompetanse innen levering og logistikk, som andre nettbutikker ikke har. Selskapet har ogsÃ¥ ambisjoner om Ã¥ ta seg av flere ledd i handleprosessen, som blant annet transaksjoner.Â
- Vi er ikke en markedsplass
Selskapet liker Ã¥ omtale plattformen som et kjøpesenter eller en markedsføringsplattform, men ikke som en markedsplass.Â
- Vi er ikke en markedsplass, men en markedsføringsplattform, sier Olsen.
Per dags dato finnes det ingen ordentlige markedsplasser i Norge. PostNord tror dog det dette vil komme, og har ingen planer om Ã¥ konkurrere pÃ¥ dette omrÃ¥det.Â
- Det finnes aktører som vil ta den plassen, deriblant Amazon, og vi tror på å dyrke det vi er best på, logistikk og levering. Det er en forretningsmessig vurdering, og det gjør jo at kunder finner vår løsning mye mer interessant.