Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

PostNord forventer 70 millioner ekstra inntekter med nettsatsning

Slik løser svenskene pakkeflommen fra Kina
PostNord fortsetter sin satsning som "kjøpesenter" på nett.
therese.karlsrud.haugen

Siden mars i fjor har selskapet prøvd seg som "markedsføringsplattform", hvor de har samlet produkter fra hele 1040 norske butikker på ett sted.

ANNONSE

PostNord har siden mars i fjor prøvd seg som "kjøpesenter" på nett, der de har samlet produkter fra hele 1040 norske butikker. Selskapet planlegger å utvide til flere nordiske land, og forventer da å kunne vokse fra dagens 80 000 brukere til hele 800 000. I tiden fremover er også planen å investere én milliard kroner på to nye varelagre. 

Den nye plattformen skal til nå ha bidratt til 20 millioner kroner i ekstra inntekter til selskapet, noe de i følge E24 forventer at skal øke til 70 millioner i løpet av 2019.  

- I dag har vi rundt 80 000 forbrukere inne hver dag, og når man utvider dette til Norden tror vi dette vil vokse til 800 000 brukere. Da begynner vi å snakke om et ganske stort kjøpesenter, sier toppsjef i PostNord Norge, Robin Olsen til E24. 

Store ambisjoner

PostNords nye plattform tilbyr et bredt utvalg produkter, men kunden må klikke seg inn på den aktuelle selgeren for å gjennomføre selve kjøpet. Det PostNord tjener penger på er markedsføringen de tilbyr sine partnere, ved hjelp av klikk. 

Deres konkurransefortrinn er deres kompetanse innen levering og logistikk, som andre nettbutikker ikke har. Selskapet har også ambisjoner om å ta seg av flere ledd i handleprosessen, som blant annet transaksjoner. 

- Vi er ikke en markedsplass

Selskapet liker å omtale plattformen som et kjøpesenter eller en markedsføringsplattform, men ikke som en markedsplass. 

- Vi er ikke en markedsplass, men en markedsføringsplattform, sier Olsen.

Per dags dato finnes det ingen ordentlige markedsplasser i Norge. PostNord tror dog det dette vil komme, og har ingen planer om å konkurrere på dette området. 

- Det finnes aktører som vil ta den plassen, deriblant Amazon, og vi tror på å dyrke det vi er best på, logistikk og levering. Det er en forretningsmessig vurdering, og det gjør jo at kunder finner vår løsning mye mer interessant.

Del artikkel: