I mai fattet Forbrukertilsynet et vedtak om overtredelsesgebyr på 600 000 kroner mot PostNord, etter at selskapet sendte ut SMS-reklame til nærmere 900 000 personer uten samtykke.
PostNord klaget inn vedtaket til Markedsrådet, men fikk ikke medhold. Markedsrådet skal dog ha justert ned gebyret til 400 000 kroner. Det skal likevel være det høyeste overtredelsesgebyret, som noen gang er ilagt her til lands for brudd på reglene i markedsføringsloven om e-post og SMS-reklame.
- Ulovlig
PostNord og Forbrukertilsynet har vært uenig om innholdet i meldingene som ble sendt ut i desember 2019, og hvorvidt disse inneholdt reklame for PostNords tilbud og tjenester.
- Markedsrådet er enig med Forbrukertilsynet i at disse meldingene var markedsføring. Og å sende ut markedsføring på SMS uten samtykke fra mottakerne er som kjent ulovlig, sier juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug, i en uttalelse.
Reklame, ikke informasjon
PostNord hevdet tekstmeldingene ikke kunne anses som markedsføringshenvendelser ettersom formålet med disse først og fremst var å gi informasjon til kundene. Markedsrådet var ikke enig i dette og la vekt på at SMSene både reklamerte for tjenesten my.postnord og PostNords shoppingplattform.
- Det er tillatt å sende ut praktisk informasjon på SMS til kunder uten forhåndssamtykke. Men når tekstmeldingene også inneholder markedsføring må den næringsdrivende ha innhentet samtykke fra mottakerne, sier Haug.