Den norske elektrogiganten Power har hatt som et uttalt mål å bli nest størst i Norden.
Siden «rebrandingen» fra Expert til Power og åpningen av det første varehuset på Alnabru i Oslo tidlig i mai i fjor, har varehus etter varehus poppet opp i Norge, Finland og Danmark.
På ytterligere litt sikt skal også Sverige få stifte fysisk bekjentskap med elektrokjeden som kun overgås av markedsledende Elkjøp.
Slakker ned farten
Men i Danmark tyder det på at det har gått akkurat litt for fort i svingene.
I Danmark har Power åpnet 12 varehus de siste to årene.
For et halvår siden var det planlagt fem nye varehus i 2018. I dag er disse ekspansjonsplanene slanket betraktelig, og det ligger an til ett eller to nye varehus i år, ifølge danske Finans.dk.
Avisen skriver at satsingen i Danmark har kostet mer enn forventet.
Derfor har eierne DNB, Dolphin Invest og Awilhelmsen skutt inn drøyt 500 millioner kroner, og gitt beskjed om at de ønsker at ekspansjonstakten skal senkes.
Større fokus rettes på det som allerede er
- I løpet av det siste året har vi etablert åtte varehus og ansatt 400 nye medarbeidere. Det har satt press på hele organisasjonen. Frem til nå har fokus vært rettet mot ekspansjon. Nå flytter vi fokus mer over på de allerede etablerte butikkene her i landet, sier Jesper Boysen, Power-sjef i Danmark, til det danske nyhetsnettstedet.
Ronny Blomseth, konsernsjef i Power, sier til E24 at de ikke trapper ned i Danmark, men at ekspansjonstakten settes inn i et lengere perspektiv.
Han mener de trenger mer enn seks måneder for å lære opp og tilføre alle de nytilsatte den kompetansen som trengs for at de best skal kunne yte maksimalt.
- Planen er å åpne noen butikker i Danmark mot slutten av året, og flere i 2019, sier Blomseth til det Schibsted-eide økonominettstedet.