I forrige uke ble G-Sport felt for villedende markedsføring i sin nettbutikk, hvor eier Gresvig ilegges bøter pÃ¥ 1 million kroner av Forbrukertilsynet. Denne uken er Power under lupen. Â
Etter at Forbrukertilsynet har gjennomgått markedsføringen til elektronikk-kjeden har det blitt funnet flere tilfeller av brudd på markedsføringsloven. Totalt dreier det seg om seks ulike forbudspunkter, kommer det frem på Forbrukertilynet.no.
Villedende prisrobot
Blant annet gjelder det Power sin prisrobot, som er ment til Ã¥ skanne konkurrenters priser for Ã¥ sikre kundene de beste tilbudene. Forbrukertilsynet hevder dog at det bare er et fÃ¥tall av konkurrenter som faktisk sjekkes her.Â
Lover Norges laveste pris. Foto:Â Forbrukertilsynet.no
– Markedsføringen er egnet til å gi forbrukerne inntrykk av at Power sjekker prisene i markedet og legger seg under konkurrentene. Dette er ofte ikke riktig, og forbrukerne som stoler på markedsføringen kan bli villedet til å betale mer for varene enn nødvendig. Dette er grunnen til at vi mener markedsføringen er ulovlig, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.
I tillegg har det blitt funnet flere eksempler på villedende førpriser og manglende informasjon i Powers salgsmarkedsføring.
Power har dermed fÃ¥tt et forbudsvedtak fra Forbrukertilsynet, og mÃ¥ heretter betale 500 000 kroner for hvert punkt de eventuelt bryter. Â
Gresvig må betale millionbeløp
Samtidig mÃ¥ Gresvig betale 1 million kroner etter brudd pÃ¥ et forbudsvedtak, gitt til selskapet av Forbrukertilsynet i 2016.Â
Markedsførte med høyeste rabatt, selv om flere varer var nedsatt med så lite som 9 prosent. Foto: Forbrukertilsynet.no
Forbudet forbød selskapet fra Ã¥ gi inntrykk av at prisene er nedsatt, uten at det er oppgitt før- og nÃ¥pris.Â
Begrunnelsen for bøtene er at G-Sport nÃ¥ har markedsført salg pÃ¥ gsport.no med fokus pÃ¥ de høyeste prisavslagene som hele 50 og 40 prosent, selv om flere varer er blitt nedsatt med sÃ¥ lite som 9 prosent.Â
Samtidig skal flere av varene ha manglet informasjon om førpris, noe som har gjort det umulig for forbrukerne Ã¥ vite hvor mye kampanjevarene faktisk var nedsatt. Â
- Det er helt tydelig at salg fungerer, og denne typen markedsføring kan lett villede forbrukerne til å gjennomføre et kjøp de kanskje ellers ikke ville gjort om de hadde visst størrelsen på prisavslaget. Det er ulovlig å markedsføre salg uten å oppgi førprisen på en tydelig måte, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.