Til tross for ti år i minus og et samlet underskudd på over 3 milliarder kroner ser Power fortsatt lyst på fremtiden. Nå forteller kjeden til DN at de satser på positive tall til neste år.
Elektronikkjeden har lenge vært under omstrukturering og har siden 2017 blant annet gjennomført et navnbytte fra Expert.
Tall fra i fjor viser nå til fremgang, i form av en økning i driftsresultat på 200 millioner kroner fra minus 236 til minus 65 millioner kroner.
Funnet nøkkelen til lønnsomhet
Nå tror kjeden at de fysiske butikkene er nøkkelen til suksess, da 216 av dagens Power-butikker leverer samme omsetning som selskapets 920 butikker i 2009.
- Vi har hatt en dramatisk endring i omsetningen per butikk. Der ligger nøkkelen for å oppnå lønnsomhet, sier Ronny Blomseth, daglig leder i Power, til avisen.
Tror på omnikanal
Etter selskapets omstilling mener Blomseth at Power har den såkalte grunnmuren på plass. Han virker dermed ikke særlig bekymret for hverken butikkdød eller rene netthandlere.
- Det skrives mye om butikkdød og fordervelse. Jeg får stadig spørsmål om ikke det blir store endringer, men for oss tror jeg ikke det blir det. Vi er i en bransje som er moden på netthandel og har allerede 17 prosent av omsetningen på nettet.
I likhet med mange andre har han mer tro på en kombinasjon av fysisk og digital handel, i form av omnikanal.
- Kundene vil ha et sted å gå for å se og bytte varene. Fordelene til de rene nettaktørene er i ferd med å bli visket ut.