Raskere levering ser ut til å være den nye krigen i netthandelsbransjen. Ledet an av Amazon, lover stadig flere nettbutikker at de skal tilby raskere levering - enten hjem til kundene eller gjennom henting i butikk.
Les: Zalando planlegger levering på 30 minutter og Skype-gründer lover leveringsroboter i 2016
En ensidig satsning på redusert leveringstid er et feilspor for bransjen, mener Arne B. Andersson, PostNords kjente svenske netthandelsekspert.
- Kundene ønsker større valfrihet og presisjon, noe som betyr bedre informasjon og forutsigbarhet, hevder Andersson overfor Netthandel.no.
Han mener større valgfrihet når det gjelder levering vil bli en viktig trend innen netthandel til neste år. Mer presis levering og større valgfrihet vil gi mer fornøyde og lojale kunder, hevder han.
- Kundene vil ha kontroll og informasjon. Alt for mange norske nettbutikker har bare en leveringsmulighet og ofte er presisjonen for lav, for eksempel to til fire dager, sier Andersson til Netthandel.no.
Andersson påpeker for eksempel at kundene ønsker å kunne bestille hjemlevering, men da ønsker de kunne bestille det til en bestemt dag og et tidspunkt de vet de er hjemme. Nettbutikkene og kjedene kan også skape mer lojale kunder ved å tilby flere muligheter som gaveinnpakking og installering.
PostNords netthandelsekspert underslår ikke at raskere levering kan være viktig, men for mange varegrupper haster det ikke så mye at kunden er villig til å betale mer for en raskere levering, mener han. Andersson mener dog at leveringstidene vil krype nedover og at en til to dager etterhvert vil bli den nye standarden.