Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Prisfall endrer varefrakt fra Asia

Ole Martin N. Evensmo

Lavere aktivitet globalt og i Kina har rammet fraktbransjen hardt. Dette er både gode og dårlige nyheter for norske nettbutikker.

ANNONSE

Norske nettbutikker selger for det meste varer laget i utlandet, mye i fra Kina og Asia. Fraktprisene har falt dramatisk, noe som i utgangspunktet er gode nyheter - selv om frakt ikke utgjør så store kostnaden på mange varer. Men prisfallet gir også negative konsekvenser, forteller aktører i bransjen Netthandel.no har snakket med.


20 fots container.

20 fots container.
Foto: Flickr/Mike Coghlan.

I tidligere år har prisene på frakt fra Kina og Asia svingt voldsomt med etterspørsel gjennom året. Sesong for frukt og sesong for hagemøbler har presset prisene opp. I  løpet av noen uker kunne prisene  for frakt av en vanlig 20 fots container fra for eksempel Shanghai til Oslo svinge fra 500 til 2000 dollar.

Lavere aktivitet i Kina og verdensøkonomien generelt endrer nå bransjen. Det er nå stor overkapasitet på container-frakt blant annet fra Asia til Europa og i forrige uke rykket markedsleder Mærsk ut med et resultatvarsel.

Overkapasiteten har gjort at prisene har holdt seg stabile de siste 12-13 månedene.

- Prisene ser nå ut til å stabilisert seg på rundt 600 dollar for frakt av en container fra Kina til Norge, forteller Tommy Årikstad i spedisjonsselskapet Seafront til Netthandel.no.

Jarle Dahle, rådgiver i logistikkkonsulent-selskapet Norwegian Logistics bekrefter dette bilde og påpeker at selv juleshipping-rushet ikke løftet prisene. Togtransport har også har vært med på å presse ned containerfrakt-prisene.

- Vi har sett priser på å sende en 20 fots container fra Kina til Norge helt ned i 300 dollar, forteller Dahle til Netthandel.no.

Fallende priser er i utgangspunktet gode nyheter for norske nettbutikker, særlig de som selger større varer fra Asia, for eksempel møbler eller hvitevarer. Men Årikstad i Seafront påpeker at fraktselskapene har tilpasset seg den nye markedssituasjonen - og det får negative konsekvenser.

- Selskapene har satt ned farten på skipene for å spare drivstopp og redusere overkapasitet. Dette skaper større usikkerhet. Det tar nå fort syv i stedet for seks uker å få en container fra Kina. Samtidig har de storste aktørene startet bygging av nye og større skip konstruert for å frakte flere containere, men med lavere fart. De nye skipene ser ut som badekar, forteller Årikstad.

- Rederiene reagerer forskjellig, så mange har kuttet skip, havneanløp og skrudd ned farten. Og man får ikke alltid vite om rederiet kjører med vanlig fart eller de har skrudd ned farten. Samtidig er man i større grad enn før sikret at det er plass på båten man planlegger å bruke, tilføyer Dahle.

For kunder som norske nettbutikker betyr dette at det er blitt billigere, men vanskeligere å planlegge når varer fra Asia ankommer, konkluderer Dahle.

Del artikkel: