ANNONSE

"Prismatch" innebar gavekort - nå felles Komplett for villedende markedsføring

"Prismatch" innebar gavekort - nå felles Komplett for villedende markedsføring
Komplett sin svenske nettside felles for villedende markedsføring på grunn av sitt prismatch-tilbud.
Suradech14
Johanna Allhorn

Privatperson oppfattet tilbudet som at han skulle få pengene tilbake.

ANNONSE

"Vår ambisjon er å alltid være billigst i Sverige, og du skal være trygg på at når du handler hos oss får du markedets beste priser. Kort fortalt betyr dette at dersom du finner samme vare rimeligere et annet sted (i svenske butikker eller nettbutikker) dekker vi differansen", skal det tidligere ha stått på Komplett sin svenske nettside, Komplett.se.

I likhet med Komplett sin norske side tilbyr selskapet "prismatch", som vil si at de dekker mellomlegget dersom kunder finner tilsvarende produkt på en annen norsk nettside til en billigere penge.

Utydelig at det var et gavekort som ble tilbudt

Den overnevnte informasjonen skal ha møtt flere svensker som klikket seg videre fra kampanjer med prismatch hos nettbutikken Komplett. På produktsiden skal selskapet kort og godt ha oppgitt at de tilbyr prismatch, men om man klikker seg videre fantes det mer informasjon å ta del av. Blant annet fikk man vite at tilbudet gjaldt i 60 dager etter kjøp, og at kundene som fant samme produkt til en lavere pris på en annen side ikke fikk pengene tilbake, da differansebeløpet blir betalt ut i form av et gavekort på Komplett med en seks måneders periode. 

Det sistnevnte vekket reaksjoner hos en privatperson, som valgte å varsle opplegget til Reklameombudsmannen, en stiftelse i Sverige som forsikrer at all markedsføringskommunikasjon på det svenske markedet holder seg på et etisk nivå. Nå har Reklamombudsmannens opinionsnemd (RON) gått igjennom saken.

- I følge varsleren er prismatch et fenomen som blir vanligere blant butikker og nettbutikker. Ved besøk på Komplett.se informeres forbrukeren om at kjøpet omfattes av prismatch. Hva som der i mot ikke fremgår tydelig er at det som tilbys er et gavekort tilsvarende differansebeløpet. Forbrukeren får altså ikke tilbake differansen i penger, tilsier RON varslerens synspunkter, siterer vår søsternettside Ehandel.se fra Reklameombudsmannen.org.

- Bør ikke likestilles med penger

I følge varsleren er det vanlig blant andre aktører å tilby forbrukeren differansen i penger i tilfeller hvor prismatch er aktuelt.

- Varsleren anser det som villedende å anvende uttrykket prismatch, da et gavekort på differansen ikke bør anses for å være forenelig med den forventede betydningen av å matche prisen eller tilby markedets beste pris. Dette fordi et gavekort ikke bør kunne likestilles med penger i et tilsvarende beløp. At denne informasjonen dessuten ikke fremgår tydelig for forbrukeren, som selv må finne lenken på annonsørens startside for å kunne se vilkårene og den virkelige betydningen av tilbudet, gjør markedsføringen enda mer villedende. 

Komplett, som siden varslingen kom inn har lagt til link til vilkårene i ordet prismatch, mener på sin side at alle forhold fremgår tydelig om man som forbruker bare klikker seg videre inn på siden som informerer om vilkår. 

- På den måten er det enkelt for kunden å se de vilkårene som gjelder. Videre er det flere aktører på markedet som anvender samme type budskap, og som gir gavekort ved prismatch. Det er normalt å ha spesielle vilkår knyttet til et tilbud, og så lenge annonsøren er tydelig rundt hva disse vilkårene betyr anser ikke annonsøren at budskapet er villedende, oppsummeres Kompletts svar hos RON. 

Felles for villedende reklame

Reklameombudsmannens Opinionsnemd synes dog at varslingen må bedømmes ut i fra hvordan kampanjen var utformet ved det aktuelle tilfellet. Nemnden tar på lik linje med varsleren Komplett for villedende markedsføring. RON mener at det i og for seg ikke finnes noen eksakte regler for hvordan begrepet prismatch skal brukes, men holder med varsleren i at den gjennomsnittlig person vil oppfatte det som at de skal få pengene tilbake. 

- Nemden finner at den gjennomsnittlige forbrukeren sannsynligvis oppfatter termen som at annonsørene betaler tilbake differansen, om forbrukeren finner samme produkt til en lavere pris i en annen svensk butikk. Annonsørene tilbyr da her forbrukeren et gavekort på differansen som gjelder hos annonsøren i seks måneder. Reklamen er i bakgrunn av dette villedende og strider dermed mot artikkel 5 i "Internationella Handelskammarens regler" for reklame- og markedskommunikasjon (ICC:s regler). 

Del artikkel: