Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Privatpersoner skal betjene Zalandos nye hentepunkter

Privatpersoner skal betjene Zalandos nye hentepunkter
David Hejgaard, Norden-sjef for Zalando.
Foto: Zalando
therese.karlsrud.haugen

Mot en månedlig pengesum som kompensasjon.

ANNONSE

I et samarbeid mellom Zalando og PostNord skal det nå rulles ut 50 private hente- og leveringspunkter for pakker, som skal gjøre det enklere for kundene og samtidig spare miljøet. 

Selskapene innleder først og fremst en pilottest på utvalgte postnumre i Århus og København i Danmark, hvor tanken er at hjemmeværende privatpersoner skal betjene hentepunktene mot et månedlig beløp som kompensasjon. 

Vinn-vinn-situasjon

Med hjemmeværende tenker selskapet på alt fra selvstendig næringsdrivende og gründere til foreldre i permisjon eller pensjonister. 

- Å teste nye løsninger er en del av Zalandos DNA. Vi innoverer og evaluerer våre tjenester hele tiden for å kunne tilby våre kunder mer fleksibilitet. Ved å supplere det eksisterende nettverket med private pick-up og drop-off-punkter kan man tilføre en enorm verdi og jeg ser at det er en vinn-vinn-situasjon både for de private operatørene og Zalandos kunder. Folk som tilbringer mye tid hjemme kan hjelpe sitt lokalsamfunn ved å ta i mot pakker for sine naboer og i gjengjeld motta en liten kompensasjon, sier Remko Bakker, logistikksjef for Zalando, i en pressemelding. 

PostNord skal altså levere Zalandos pakker til de utvalgte privatpersonene, som skal "holde åpent" mellom 04:00 til 20:00. Ved hjelp av PostNords IT-system får kunden greie på når pakken er klar til henting via sms eller e-post.

- Vil evaluere resultatene

I følge Zalando skal konseptet spare miljøet for 50 gram karbondioksidutslipp per pakke, siden bestillingene blir knyttet til færre adresser.

Testen skal kjøres over en periode på tre måneder, før Zalando kan vurdere om tjenesten også er aktuell for flere land. 

- Vi har akkurat startet testen i Danmark og vil evaluere resultatene etter sommeren. Resultatene vil også bli en base for hvorvidt vi bestemmer oss for å ta testen til andre markeder senere, sier David Hejgaard, Norden-sjef for Zalando, i en mail til Ehandel.com.

Del artikkel: