I et samarbeid mellom Zalando og PostNord skal det nÃ¥ rulles ut 50 private hente- og leveringspunkter for pakker, som skal gjøre det enklere for kundene og samtidig spare miljøet.Â
Selskapene innleder først og fremst en pilottest pÃ¥ utvalgte postnumre i Ã…rhus og København i Danmark, hvor tanken er at hjemmeværende privatpersoner skal betjene hentepunktene mot et mÃ¥nedlig beløp som kompensasjon.Â
Vinn-vinn-situasjon
Med hjemmeværende tenker selskapet pÃ¥ alt fra selvstendig næringsdrivende og gründere til foreldre i permisjon eller pensjonister.Â
- Ã… teste nye løsninger er en del av Zalandos DNA. Vi innoverer og evaluerer vÃ¥re tjenester hele tiden for Ã¥ kunne tilby vÃ¥re kunder mer fleksibilitet. Ved Ã¥ supplere det eksisterende nettverket med private pick-up og drop-off-punkter kan man tilføre en enorm verdi og jeg ser at det er en vinn-vinn-situasjon bÃ¥de for de private operatørene og Zalandos kunder. Folk som tilbringer mye tid hjemme kan hjelpe sitt lokalsamfunn ved Ã¥ ta i mot pakker for sine naboer og i gjengjeld motta en liten kompensasjon, sier Remko Bakker, logistikksjef for Zalando, i en pressemelding.Â
PostNord skal altså levere Zalandos pakker til de utvalgte privatpersonene, som skal "holde åpent" mellom 04:00 til 20:00. Ved hjelp av PostNords IT-system får kunden greie på når pakken er klar til henting via sms eller e-post.
- Vil evaluere resultatene
I følge Zalando skal konseptet spare miljøet for 50 gram karbondioksidutslipp per pakke, siden bestillingene blir knyttet til færre adresser.
Testen skal kjøres over en periode pÃ¥ tre mÃ¥neder, før Zalando kan vurdere om tjenesten ogsÃ¥ er aktuell for flere land.Â
- Vi har akkurat startet testen i Danmark og vil evaluere resultatene etter sommeren. Resultatene vil også bli en base for hvorvidt vi bestemmer oss for å ta testen til andre markeder senere, sier David Hejgaard, Norden-sjef for Zalando, i en mail til Ehandel.com.