Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Probat.no: - Det er gøy å vite at folk sitter på trikken, står i butikkø eller er på do samtidig som de handler hos oss

Probat.no: - Det er gøy å vite at folk sitter på trikken, står i butikkø eller er på do samtidig som de handler hos oss
T-SKJORTEMAKERNE PÅ LØKKA: Probat-partnerne Marie Vatn (t.v.) og Beate Siljan.
Netthandel

Subtile, humoristiske utsagn - gjerne med et tilsnitt av nostalgi - preger T-skjortene fra selskapet som kunne endt opp med å hete Trailerbart.

ANNONSE

Probat, som betyr noe sånt som prøvd/godkjent/virkningsfullt, så dagens lys for nesten 13 år siden i et lite butikklokale ved Olaf Ryes plass - midt i hjertet av hippe Grünerløkka i Oslo.

20. mai 2004 åpnet nettbutikken Probat.no, og vips, så var et lokalt Oslo-fenomen brått blitt tilgjengelig for hele verden. Fargerike T-skjorter med underfundige Fleksnes-sitater eller lettere omskrevne ordtak kunne observeres i gater og parker i såvel Tromsø som Egersund.

T-skjorteglede for 4,8 millioner i fjor

I fjor omsatte Marie Vatn og makkeren Beate Siljan T-skjorter, kjøleskapsmagneter, forklær, grytekluter og pysjer for drøyt 4,8 millioner kroner. Alt preget av den samme lune og underfundige humoren i form av tekst og bilder.


T-skjortene med trykket «Streng men urettferdig» på brystet er vistnok blitt en slager blant den norske lærerstanden. «Pålegg fra politiet» er hentet fra Absurdgalleriet.

T-skjortene med trykket «Streng men urettferdig» på brystet er vistnok blitt en slager blant den norske lærerstanden. «Pålegg fra politiet» er hentet fra Absurdgalleriet.

- En stund vurderte vi å kalle oss Trailerbart. Jeg er glad for at vi endte opp med Probat. Det var så kleint å si «Trailerbart, du snakker med Marie», sier gründer og tekstforfatter Marie Vatn, som med et smil om munnen sier at årets omsetningsmål kanskje kan være noe sånt som åtte millioner kroner.

Bakgrunnen for Probat-konseptet var at det tidlig på 2000-tallet ikke fantes morsomme trøyer på norsk i Norge.

- Vi så en nisje, og bestemte oss for å fylle den. I løpet av denne tiden har vi utviklet produktlinjen med forklær og grytekluter, barneklær, bærenett og gensere. Vi har også et knippe forhandlere rundt omkring i Norge som selger T-skjortene våre, og vi er stadig på utkikk etter flere, sier Vatn ubeskjedent til eHandel.com.

Den typiske Probat-kunden har humoristisk sans og liker å spre T-skjorteglede. Akkurat som oss.

Ny-gründing av Probat

I dag går Probat juridisk under navnet Nye Probat AS. Dette fordi gründer og tekstforfatter Marie Vatn og hennes tidligere partner skilte lag for cirka tre år siden. Marie fikk ny partner i designer og daglig leder Beate Siljan, og sammen har de gründet Nye Probat AS på nytt.

De sitter i dag på eksklusive, morsomme og trøye-vennlige lisensavtaler med Aukrustsenteret, NRK Aktivum, Knutsen og Ludvigsen, Absurdgalleriet - samt Munch-museet.

-  Det er gøy å drive nettbutikk i Norge. 70 prosent av varesalget vårt er gjennom nettbutikken, og 70 prosent av disse igjen handler med mobilen. Det er gøy å vite at folk sitter på trikken, står i butikkø eller er på do samtidig som de handler hos oss. Ettersom våre varer er unike for Norge, ser vi ingen konkurranse med utenlandske nettbutikker i forhold til pris, så dette har ikke vært noe problem for oss. Vi selger lite til utlandet, men har en del turister innom butikken om sommeren. Det er veeeldig vanskelig å oversette det som står på trøyene våre, humrer Vatn.


Probat-partnerne Beate Siljan (t.v.) og Marie Vatn stortrives på jobb.

Probat-partnerne Beate Siljan (t.v.) og Marie Vatn stortrives på jobb.

Probat har som alle andre som driver med netthandel en del utfordringer å hanskes med.

- Hva har vært, og hva er, deres største utfordringer?

- Når det gjelder produksjonen er vår største utfordring likviditeten, da vi produserer alle våre varer selv. Vi må betale for store varepartier i forkant før vi har solgt varene. Vi er små, men «store», sier Siljan.

- For å få utnyttet potensialet i bedriften burde vi egentlig være én ansatt til. Så det blir mye jobbing på oss som er her. I tillegg er vi veldig opptatt av, og kjent for, god kvalitet på produktene våre. Det kan være en utfordring med kommunikasjon med fabrikkene vi bruker i India og Kina, som kan, og har ført til, forsinkelser på enkelte kolleksjoner. Det er kjedelig og noe vi stadig jobber med, supplerer Vatn.

Det er gøy å vite at folk sitter på trikken, står i butikkø eller er på do samtidig som de handler hos oss.

- Sats på den gode ideen

Når det kommer til nettbutikken peker de på det logistikkmessige som den største utfordringen, slik at varelageret til en hver tid er riktig og at varene kommer så sømløst som mulig frem til kundene.

- Vi har ganske god oversikt over dette, og samarbeider med en flink programmerer som hjelper oss å tilpasse systemene slik at dette skal gå smertefritt, sier Vatn.

- Og hvilke råd vil dere komme med til de som skal starte, eller nettopp har startet, en nettbutikk?

- Først og fremst må man ha en god idé. Det er viktig med en god plattform, og en mobilvennlig butikkløsning. Det er absolutt verdt pengene. Videre er det viktig å ha brukervennlige betalingsløsninger. Paypal er absolutt et must. En god fraktløsning er også viktig. Her kan man shoppe litt rundt. Aktiv bruk av sosiale medier og en god nyhetsbrevløsning er viktig. Annonsering på Facebok er billig og veldig effektivt, er noe av det Vatn ramser opp som viktige ting å ha i bakhodet for unge gründere og ferske oppstartsselskaper.


Barnlig, rocka moro og to herrer med en grevling i taket tilbys de aller minste.

Barnlig, rocka moro og to herrer med en grevling i taket tilbys de aller minste.

Probat.no er heltidsarbeidsplassen til tre personer.

- Nylig ansatte vi en superflink designer. Caroline Theigler har vist seg å være gull verdt for oss. I tillegg har vi Hirisha Mehmeti som er en fast og superflink ekstrahjelp i butikken, som jobber ganske mye når vi andre må være på kontoret, sier Vatn.

- Hva er neste steg for dere. Noe nytt på gang, hvordan ser fremtiden ut?

- Vi har nettopp fullført en liten oppussing av nettsiden som skal lanseres i disse dager. Dette blir en litt mer brukervennlig og «freshere» side. Til jul kommer det en kolleksjon med hele Flode-pysjer til hele familien, fra bebisene til voksne. Vi har hatt til de minste og de største en stund nå, men nå får vi med tweens og teens. Det blir gøy, sier de to T-skjortegledessprederne.


Midt på Grünerløkka finner du Probat i fysisk form.

Midt på Grünerløkka finner du Probat i fysisk form.

Lukter på B2B-markedet

Nye Probat AS satser også mye på business to business-markedet (B2B) gjennom Probat Profil - «kledelig markedsføring». Det er profilprodukter med kvalitet, god kommunikasjon, innhold og design.  Her kan Vatn og Siljan referere til kunder som blant annet Vålerengasjappa, Larvik håndballklubb (kommer snart), Norges Jeger- og Fiskerforbund og Kaffebrenneriet.

- Hvem handler hos dere?

- Oi, såpass til spørsmål, ja. Hehe. Demografisk er det over hele landet i alderen 0-100 år.  Målgruppen vår er vid fordi vi har produkter som passer til alle. Men det er vel flest damer i alderen 25-50 år som handler hos oss. Da gjerne gaver til sine menn. Det handles mye gaver hos oss, og julen er den beste tiden på året. Man finner alltid noe som passer tekstmessig. Den typiske Probat-kunden har humoristisk sans, og liker å spre T-skjorteglede. Akkurat som oss, sier de to smilende Probat-damene.


Probat4

Probat4

(Alle foto: Bjørn Skomakerstuen)

Del artikkel: