Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Profilbygging må på agendaen

Netthandel

Profilbygging må i sterkere grad på agendaen for norske netthandlere. Produktpraten og effekten av “Word og Mouth (WOM)” er enorm. Det skriver Jacob Falck.

ANNONSE

Kun å satse på internett som reklamekanal for din nettbutikk, er det samme som kun å satse på de som ferdes i området utenfor din fysiske butikk.

Det er ikke uten grunn at de store handlemaskinene satser på postkassen sammen med andre reklamekanaler i sin multimediestrategi. Forbrukerens søken etter informasjon før kjøp varierer fra bransje til bransje. Ønsker du å påvirke dine potensielle fremtidige kunder så holder det ikke å være passiv ovenfor de som kun er på “søken”. Tydelig trend at stadig flere går rett til sin favorittnettbutikk uten å søke. Profilbygging må i sterkere grad på agendaen for e-Handelen. Produktpraten og effekten av “Word og Mouth (WOM)” er enorm.

Kunderekruttering starter lenge før kunden er på nettet. Du bør velge ulik mediestrategi etter hvilken bransje og målgruppe du satser på. Viktig å ha en bevist holdning til sitt reklamebudsjett og orkestrere de ulike virkemidlene i skjønn harmoni. Postkassereklame er sterkest på de varene det handles mye av. Figuren under viser % av befolkningen som bruker internett og postkassen som informasjonskanal.


Kilde til informasjon om tilbud i % av befolkningen

Kilde til informasjon om tilbud i % av befolkningen

Borrer man ned på bransjen for klær og sko så er det flest personer som oppgir at viktigste informasjonskilde er “besøker butikken/ser i vinduet”. “Søk på nettet” er nede på 4 plass. En miks av de proaktive kanaler for påvirkning vil være lønnsomt, såfremt reklamebudsjettet er av en viss størrelse.


Klær og sko - kilde til informasjon om tilbud

Klær og sko - kilde til informasjon om tilbud

Bryter vi ned disse tallene for klær og sko ned på hyppighet for å bestille varer på nettet rykker søk på internett opp på en 2. plass. Reklame i postkassen kommer på en 3.plass og er et naturlig valg i en multikanal mediestrategi.


3

3

På Møbler og interiør er selvsagt tallene annerledes, men den sterke stillingen til postkassen som informasjonskanal overrasket meg. En posisjon som holder også når man kun tar med de som bestiller varer på nettet.


4

4

Profilbygging og salgsfremmende reklamekampanjer er spennende å jobbe med. “Acts on facts” er en god leveregel og netthandel er vel den del av handelen som er flinkest på testing.


5

5
 

Uansett det er din langsiktige RMOI (Return on Marketing Investment) som vil avgjøre hva som er din rette medievalgstrategi. Figuren under viser interessante resultater fra USA på dette.


6

6

Godt salg!

Del artikkel: