Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Purnorsk.no: Her rendyrkes norsk design

Purnorsk.no: Her rendyrkes norsk design
DESIGNDROPS: PÃ¥ cirka 200 kvadratmeter butikk, og en uendelig stor nettbutikk, ble det i fjor omsatt norske designprodukter for 10,6 millioner kroner.
Foto: Pur Norsk
Netthandel

Et smalt og rendyrket konsept har sikret dem heder og ære i det anerkjente design-tidsskriftet Monocle som en av verdens fem beste designbutikker.

ANNONSE

Etter bare to års drift fikk Pur Norsk-gründerne Marianne Lien og Lasse Altern Halvorsen den første fjæren i hatten for butikk- og nettsatsingen sin.

Tyler Brulé, et internasjonalt stilikon kjent for magasinet Wallpaper, hadde etablert det nye trendmagasinet Monocle.

Rent, spisset, norsk konsept

Konseptet Pur Norsk, som ble gitt liv av en tidligere prosjektleder og en arkitekt i 2006, ble av selveste Brulé rangert som en av verdens fem beste designbutikker.


ELGEN CATO: Den populære knaggen er butikkens eget varemerke.

ELGEN CATO: Den populære knaggen er butikkens eget varemerke.
Foto: Pur Norsk

Slett ikke verst, da utgangspunktet for rendyrkingen av norsk design og norske produkter var et relativt trangt butikklokale i Thereses gate i Oslo.

I en tid da norske leverandører ikke var veldig gode på levering av gode produktbilder til nettbutikken.

De måtte samboerne fikse på egenhånd.

I et provisorisk fotostudio i bygårdskjelleren under butikken ble det rigget opp en hvit bakgrunn og klargjort for dypetsing av bildene i Photoshop.

- Vi tok bildene av produktene vi solgte, og sendte dem til leverandørene, minnes Altern Halvorsen.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Vokst seg større og bedre

Siden har ferden gått til større, lysere og mer praktiske lokaler i Industrigata.


VISUELT INNBYDENDE: Inngangspartiet til butikken preges av en gedigen JJ-lampe som mange har stående på skrivebordet sitt. Store, opplyste glassflater lokker til «vindusshopping» i en verden av norsk design.

VISUELT INNBYDENDE: Inngangspartiet til butikken preges av en gedigen JJ-lampe som mange har stående på skrivebordet sitt. Store, opplyste glassflater lokker til «vindusshopping» i en verden av norsk design.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Og helproffe kvalitetsbilder levert av de 70 leverandørene de i dag forholder seg til.

High end-produktene de selger har fra dag én generert penger. Pur Norsk har hvert eneste år siden oppstarten hatt omsetningsøkning.

I fjor stoppet omsetningstallet for det smale og klare konseptet opp på 10,6 millioner kroner.

- I november har vi holdt det gående med både fysisk butikk og nettbutikk i 10 år, sier Altern Halvorsen til eHandel.com.

LES OGSÅ: Ligtup.no: Elektrikerens lyse idé fikk ham til å skinne i egen bedrift

Kanalsamspillere

De ville aldri ha vært foruten den fysiske butikken eller nettbutikken. Begge variantene har sine fordeler - sammen er de dynamitt.


FANT SIN KNAGG I LIVET: Salg av norsk design og norske produkter ble knaggen Lasse Altern Halvorsen og Marianne Lien hengte seg på. Her er de omgitt av elg-knaggen Cato, samt andre norske knagger som Harvest og Twigg.

FANT SIN KNAGG I LIVET: Salg av norsk design og norske produkter ble knaggen Lasse Altern Halvorsen og Marianne Lien hengte seg på. Her er de omgitt av elg-knaggen Cato, samt andre norske knagger som Harvest og Twigg.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Mange kunder starter på nett i sin søken etter en ny sofa, et nytt spisebord eller nye lamper.

Når de tror de har funnet det de ønsker, tenderer de å trekke til den fysiske butikken for å ta på, se på, lukte på, prøvesitte - og få en klar formening om hvordan den nye sofafargen vil matche med eikeparkettten i stua hjemme.

- Kanskje ikke så rart når det kan være snakk om en sofa til 40 000 kroner, sier Lien, som flere ganger har opplevd at nettsøkere fra både Bergen og Bodø har satt seg på flyet til Oslo for å få bekreftet at nettvalget deres var riktig.

300 forskjellige tekstiler

- Den fysiske butikkens styrke er nettopp den fysiske tilstedeværelsen til våre ansatte med kunnskap, og nærheten til gjenstanden som vurderes kjøpt. Et bilde på nett kan ikke hamle opp med dette, sier Altern Halvorsen, som legger til at det fort kan bli vanskelig å velge på nett når en sofaleverandør kan tilby 300 forskjellige tekstiler.

- Her får de bekreftet at valget de har gjort på nett er riktig. Eller de kan få hjelp til å gjøre det riktige valget.

En ting samboerne hele tiden passer på er å opprettholde kontakt med kunden via e-post eller telefon.

For i denne butikken er det gjerne litt lenger leveringstid enn noen få dager, da mange av varene er bestillingsvarer som ikke fyller metervis som hyllevare.


SMALT OG SPISSET KONSEPT: Alle varer som selges hos Pur Norsk skal ha en nasjonal forankring.

SMALT OG SPISSET KONSEPT: Alle varer som selges hos Pur Norsk skal ha en nasjonal forankring.
Foto: Pur Norsk

Det igjen gjør at de har ekstremt få returer, da bestillingsprodukter ikke kan returneres.

- Vi har også muligheten til å ta direkte kontakt med den personen som skal sy en bestemt sofa. Dette gir oss anledning til å bringe kunden veldig tett på prosessen.

- Tilstedeværelse er en viktig del av totalservicen. Det er viktig å differnsiere seg, sier de to som liværer seg av kortreiste, lokale og miljøvennlige produkter som sjelden - om aldri - byttes ut.

Vi snakker om møbler som varer et helt liv.

LES OGSÃ…: Startet med 40 000 - i fjor omsatte han for 24,5 millioner kroner

Satser på egne varemerker

Vi har nevnt den første fjæren i hatten.

Den andre fjæren kom som et resultat av nitidig arbeid ved tegnebrettet. Sluttproduktet, som de selv produserer, bærer navnet Abel.

Dette «feinschneckeriet» av et målsømtilpasset system er en av Pur Norsk store salgssuksesser de siste årene.

- Vi hadde en kunde fra Bodø som ønsket en fem meter lang skjenk. Det fikset vi, sier Altern Halvorsen.

I 2014 ble de tildelt merket for god design i møbelkategorien.

Her er det kombinasjonen design og funksjonalitet som er avgjørende.


ABEL: Hyllesystemet i bakgrunnen er ekstremt tilpasningsdyktig, og settes sammen etter hver enkelt kundes behov. Skapet øverst til venstre åpnes av en elektromotor når du trykker lett på fronten. Den lukkes ved å trykke på en liten bryter på innsiden av fronten. Den kan også betjenes via telefon eller nettbrett. Definitivt en kul detalj for techno-nerder. Tre forskjellige fargeutgaver av lampen Oslo Wood - også et populært produkt - lyser opp i bildefronten.

ABEL: Hyllesystemet i bakgrunnen er ekstremt tilpasningsdyktig, og settes sammen etter hver enkelt kundes behov. Skapet øverst til venstre åpnes av en elektromotor når du trykker lett på fronten. Den lukkes ved å trykke på en liten bryter på innsiden av fronten. Den kan også betjenes via telefon eller nettbrett. Definitivt en kul detalj for techno-nerder. Tre forskjellige fargeutgaver av lampen Oslo Wood - også et populært produkt - lyser opp i bildefronten.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Nytt medlem i Abel-familien

Siste skudd på Abel-stammen er en TV-benk.

Den er så ny at de ikke har fått vist den skikkelig frem ennå.

Så ærede lesere; dere er blant de første i kongeriket Norge som får ta del i denne avsløringen.

Lydløst og med en jevn bevegelse forsvinner TV-skjermen opp eller ned - styrt via en telefon eller nettbrett.

Ingen kjipe avbrudd som ved streaming og den klassisk irriterende buffringen.

Sømløst, må det være lov å si.

MÃ¥let enhver som driver fysisk butikk og nettbutikk strekker seg mot.


GJENNOMFØRT: Selv om fronten er tredelt, er alt laget av en og samme lengde. På den måten blir det ingen brudd i strukturen og mønsteret i treverket som preger fronten. Gjennomtenkt og lekkert er vel en grei konklusjon.

GJENNOMFØRT: Selv om fronten er tredelt, er alt laget av en og samme lengde. På den måten blir det ingen brudd i strukturen og mønsteret i treverket som preger fronten. Gjennomtenkt og lekkert er vel en grei konklusjon.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Del artikkel: