Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Qliro Group rakner i sømmene

Qliro Group rakner i sømmene
Netthandel

Sjefen rydder i selskapet for å bli mer fokusert på færre felt. Det kan bety salg av to store nettbutikker.

ANNONSE

Allerede for flere år siden begynte slankingen av Qliro Group, som er mest kjent for markedsplasen CDON.

De kvittet seg først med nettskobutikken Heppo som ble solgt til Foowtay i 2013. Året etter fulgte de opp med å selge interiørnettbutikken Room21.

Og i fjor sommer kvittet de seg med hvitevarebutikken Tretti, som ble solgt til danske WhiteAway Group for rundt 250 millioner svenske kroner.

Tar grep etter lang tid med røde tall

Økonomisk har Qliro Group i en lengre periode gått med tap. Nylig ble tallene for 2016 offentliggjort, og der fremkommer det at fjorårets underskudd er på 86,6 millioner svenske kroner. Dette er likevel en kraftig forbedring fra 2015 da de endte med 123,8 millioner svenske kroner i minus.

Nå strammer administrerende direktør Marcus Lindqvist til kranen, og velger å fokusere hardt på tre felt fremfor å gå veldig bredt, kommer det frem i en pressemelding. Målet er å snu den negative trenden.

I fremtiden skal det satses målrettet på Marketplace (CDON), Fashion (Nelly, NLY Man og Members) og Financial Services (Qliro Financial Services).

Ifølge Breakit førte nyhetene om dette til at børsverdien for selskapet umiddelbart gikk opp med 20 prosentpoeng.

Nettstorheter til salgs?

De store nettbutikkene Lekmer og Gymgrossisten inngår ikke i disse tre satsningsfeltene, og det er derfor stor sannsynlighet for at de kan bli solgt.

Gymgrossisten omsatte i fjor for 810,1 millioner svenske kroner. I 2015 var omsetningen på cirka 851,9 millioner kroner.

Lekmer opplevde en omsetningsvekst på 11 prosent i fjorårets siste kvartal, men selskapet peker likevel på at butikken står overskuddsmessig svakt. Grunnen til den sterke veksten i Q4 kan trolig tilskrives Black Friday og julehandelen.

Totalt omsatte Lekmer for 501,8 milloner svenske kroner i fjor - en oppgang på fire prosent fra året før.

(Foto: Qliro Group)

Del artikkel: