Lange køer og feil betalingsmetoder koster handelsnæringen i Norden mange milliarder kroner. Det viser ferske tall fra Adyens Retailbarometer som blir publisert sammen med Virke.
Undersøkelsen viser at nordiske forhandlere nå taper 23,6 milliarder kroner i året på lange køer. Det er en økning fra 15,3 milliarder kroner i 2018. Samtidig koster feil betalingsmetoder i butikken nærmere én milliard kroner.
- I fjor kostet lange køer nordiske forhandlerne like mye som 24 turer frem og tilbake til månen eller tilsvarende det å kjøpe 2 297 nye Teslaer, skriver Adyen.
Forbrukerne tilpasser seg raskt nye trender, og stadig flere velger digitale lommebøker og alternative betalingsmetoder. Dette skal ha økt tapet i detaljhandelen til 14,8 milliarder kroner.
Totalt sett viser Retailbarometeret at forhandlere har en inntektsmulighet på over 205 milliarder kroner, spesielt ved fokus på omnikanal.