Ravns Garage jobber systematisk med digitalisering av sin kunnskap og erfaring på service og reparasjon av båtmotorer.
Spesielt dyktige er de på kartlegging av hvilke deler, både originale og uoriginale, som passer til hvilke båtmotorer. Å tilgjengeliggjøre denne kunnskapen i nettbutikken hjelper kunden å velge riktige produkter. Det har bidratt stort til at deres Gurusoft Ecommerce netthandelsløsning betalte seg igjen etter bare 1-2 år.
Selger båtmotordeler for flere titalls millioner
Ravns Garage er et båtmotorverksted som holder til på Båstad i Østfold. I senere tid er mye av den daglige driften gått over i lagerføring og salg av båtmotordeler.
Ravns Garage er et eldorado for båtinteresserte, Det synes i regnskapet. Selskapet omsetter i dag for cirka 35 millioner kroner i året. Foto: Ravns Garage. Bilde: Ravns Garage
Årlig omsetning ligger på omtrent 35 millioner kroner, og med sine 12 ansatte har de utviklet seg som et av Norges største lager innen båtmotordeler.
Bent Sagen er selger, og primus motor for digitaliseringen av den praktiske kunnskapen som bedriften har opparbeidet seg. Bent Sagen, sammen med flere andre hos Ravns Garage, har siden 1993 arbeidet med å bygge opp en omfattende database med informasjon om hvordan forskjellige produsenters deler kan brukes på forskjellige produsenters båtmotorer.
Kunnskap og erfaring fra verksted og salg blir til nye verdier
En båtmotor har lang levetid, og alle som eier en vet at den behøver jevnlig service og reparasjon.
Ravns Garage tips og råd til andre som skal kjøpe netthandelsløsninger!
- Bruk tid på å analysere markedet for netthandelsløsninger.
- Velg noen du stoler på, kommuniserer godt og har gode referanser.
- Begynn i rett ende og se din nye løsning fra dine kunders perspektiv. Hva er det de trenger som letter deres jobb?
- De som bestiller en netthandelsløsning må vite hva de skal ha. Gjør en grundig jobb internt. Avklar hvilke utfordringer løsningen skal løse og hva man vil oppnå med den.
- Når man kommer til prosjektstart så vær tydelig. Ikke ha med mange ledd i kommunikasjonsprosessen. Når noen forteller videre hva som ble sagt på et møte, så er Bent Sagens erfaring at informasjonen og historien endrer seg. Derfor mener han at færrest mulig folk i prosessen er best.
- Start med enkelt design og få på plass de kritiske forretningsprosessene først, så kan designet komme på toppen av noe som fungerer godt i bunn.
- Husk å være servicevennlig og rask til å svare på henvendelser, kunder venter ikke. Svar som kommer etter noen minutter kan føre til tapt salg.
- Når bedriften din vokser, anbefaler Sagen at man fyller på med nye folk slik at eksisterende kunder føler seg “tatt vare på”. Det er dem bedriften tross alt lever av.
Enten man utfører disse selv, eller leverer motoren på et verksted kan det være utfordrende å skaffe de riktige originale eller uoriginale delene. Originale deler kan faktisk være billigere enn de uoriginale. Det er dette Ravns Garage, med Bent Sagen i spissen, gjør til sitt gull! Deres motto er “Kunnskap må deles med alle, og det gir suksess”.
Fra fysiske lister i papir til avansert e-handelsløsning
Mange deler og komponenter i en båtmotor passer om hverandre, både på tvers av modeller, men også på tvers av produsenter. Når det er vanskelig å skaffe en originaldel, er det ikke usannsynlig at en tilsvarende del fra en annen produsent kan gjøre susen.
I 1993 startet Bent Sagen katalogisering av informasjon om deler som kan brukes på denne måten. Dette er direkte basert på kunnskap fra deres eget verksted!
Til å begynne med ble jobben gjort på fysiske lister i papirformat, etterhvert gikk man over til elektronisk registrering i regneark, avanserte videre til bruk av relasjonsdatabaser ved hjelp av Microsoft Access, helt frem til dagens løsning i SAP Business One og en skreddersydd løsning hos Gurusoft. Det er blitt til over 30 000 linjer og flere hundre tusen unike koblinger av informasjon som, såvidt Bent Sagen kjent, ingen andre har samlet på ett sted.
På originaldeler ligger det omtrent 1 million unike delenummer i datasystemet. Så for å gi sluttbrukeren en enkel navigasjon i nettbutikken, og å slippe å holde oversikt over originale delekataloger selv, har Ravns Garage fått spesialutviklet en integrasjon mot en ekstern tilbyder av OEM kataloger i USA. “Det er imponerende hvor rask Gurusofts e-handelsløsning er”, sier Bent Sagen, de søkene du gjør i nettbutikken sender en spørring til, og får svar fra USA på noen tidels sekunder.
VEKST: Ravns Garage har i dag 12 ansatte. Her er noen av dem. Fra venstre bak: Vegard Nymo-Jensen, Vegard Novak, Jan-Erik Gundersen. Fra venstre foran: Ina Lybæk, Anne Lise Ravn, Tone Hauer. Foto: Ravns Garage Bilde: Ravns Garage
Ny nettbutikk betalte seg inn etter 1-2 år
Kjøp av e-handelsløsning har vært lønnsomt. Gurusofts Ecommerce betalte seg igjen på 1-2 år, mot budsjetterte 5 år. En stor prosentandel av all handel av deler går via nettbutikken, og målet er å øke denne prosentandelen hvert år.
Et godt forarbeid før de valgte netthandelsløsning får mye av æren for suksessen.
- Det er viktig at de som skal jobbe med utfordringene i dag er med på kartleggingen, slik at det er kunnskapen om interne prosesser og bedriftens kunder som er førende for planleggingen. Ledelse, økonomi eller marked trenger ikke å bare være de eneste. Verksted, lager og kundeservice er også viktige parter skal løsningen bli en suksess, forklarer Sagen.
Ravns Garage øker omsetningen årlig, og service- og slitedeler-katalogen står for mye av veksten.
Fremdeles driver Bent og hans kolleger med kartlegging av nye deler som de ser kan brukes på andre motormerker. Suksessoppskriften til Ravns garage er at de ønsker å dele kompetansen sin med alle, slik at det er lett for kundene å få svar på sine utfordringer, eller tilbys alternative løsninger. Dette fører til at kunden handler.
- Jeg har aldri opplevd bedre datafolk enn de som jobber i Gurusoft. De er kunnskapsrike, setter seg godt inn i kundens problem, tenker seg godt om før de begynner å kode og de spør heller en ekstra gang, istedenfor å anta at de har skjønt hva kunden ønsker. De legger vekt på god dokumentasjon av både løsning og kode, som gjør det lettere for flere hos Gurusoft å bidra i løsningen, forteller Bent Sagen. Videre sier han at Gurusofts kundeservice er helt super, de fikser det som ikke fungerer raskt og enkelt.