SPONSET INNHOLD

Redd for nedetid på Black Friday? Her er 2 ting du bør fikse

Redd for nedetid på Black Friday? Her er 2 ting du bør fikse

Redd for IT-kaos og nedetid på Black Friday? Her er to saker du bør ta tak i umiddelbart for å minimere skadene.

Nå er det kort tid igjen til det braker løs, og Black Friday tilbudene fyller innboksen. Selv om flere har utvidet Black Friday til hele uken, så er det på fredag det gjelder.

Er du klar? Det kanskje litt sent å gjøre endringer nå, og du tenker kanskje at det får briste eller bære?

Det er imidlertid to viktige ting du kan gjøre:

1) Ta i bruk APM

APM står for Application Performance Management, og handler i korte trekk om kontinuerlig overvåking som gir innsikt i applikasjonen din, bruksmønster og ikke minst ytelsesproblemer.

Det finnes flere leverandører av slike verktøy, og de fleste tilbyr en gratis prøveperiode ("trial"). I praksis betyr det at du kan installere dette nå, ha det over Black Friday og analysere trafikken og problemene etter at ting har roet seg litt ned.

Noen leverandører det er verdt å se på:

Funksjonalitet og pris varierer, men alle disse gjør jobben – og mer til.

Installasjon er gjort på få minutter og består i å registrere seg, få tilgang til en nøkkel samt laste ned en "agent" for din plattform. Agenten installeres på alle servere i produksjon (og gjerne test / preproduksjon), og gir etter få minutter tilgang til verdifulle data om hva som skjer på nettsiden din.

Du får oversikt over hvor mye trafikk du har, hvilke sider (requester) i løsningen som kjører og hvor mye tid disse tar. Dette er stort sett server-side eksekveringstid, og inkluderer alt som skjer fra en sidevisning starter til den er sendt fra serveren.

Du kan drille ned i de enkelte sidevisningene og identifisere hvilken type kode som bruker mest tid, hvilke eksterne ressurser (databaser, cache servere, søkeindekser osv.) som er i bruk og hvor mye tid som går bort i disse kallene.

Med denne innsikten lærer du mye om løsningen din og eventuelle flaskehalser, og hvorfor siten kan få problemer med en viss mengde trafikk.

Hva med overhead, vil ikke all denne målingen påvirke nettsiden? Jo, litt. Du kan ikke måle noe uten å påvirke det samtidig. Leverandørene av APM verktøy er veldig klar over dette og gjør sitt ytterste for at selve målingen ikke skal kreve for mye ressurser. Du må regne med at APM tar fra 2-5% av kapasiteten på serverne dine under drift.

Overvåkning er helt nødvendig for en seriøs nettbutikk. Både for uvurderlig innsikt i ekstraordinære situasjoner som Black Friday, men også som fundament for løpende forbedringer i hverdagen.

2) Gjør klar en midlertidig vedlikeholdsside

Denne har flere formål:

  1. Fortelle kunder at ting ikke er helt på stell, og at du jobber med saken.
  2. Gi markedsavdelingen et talerør der de kan informere om utvidede tidsfrister for rabatter osv.
  3. Lar de besøkende gjøre andre ting i mellomtiden (som letter trykket på siten din)
  4. Siden skal være veldig lett og klare trykket (statiske HTML-sider koster lite å servere.)
  5. Samle data for analyse. Dette betyr at du må ha tracking på siden, gjerne en annen Google Analytics konto enn den du bruker til vanlig, så slipper du å blanda data.

Om nettsiden din går ned, katastrofalt ned, så klarer du ikke samle data om hvor mange besøkende du har hatt, og da vet du heller ikke hvor mye trafikk du må skalere for neste gang, derfor er det viktigste du gjør med en slik side å legge inn tracking av besøk.

Hvordan skal denne siden se ut da? Smashing Magazine samlet for en god stund siden en rekke gode eksempler.

Det kan være både morsomt og bra, men glem ikke den tekniske implementeringen. Det er ikke bare besøkende som kommer inn på nettsiden din på Black Friday, også GoogleBot med venner er ute og snuser etter gode tilbud. Sørg for at de ikke misforstår budskapet og straffer deg:

How To Handle Downtime During Site Maintenance

Website outages and blackouts the right way

Husk å teste vedlikeholdssiden godt, og ikke minst prosessen for å enkelt bytte til og fra om det verste skulle skje.

Håpe på det beste. Planlegge for det verste.

Lykke til!

Denne artikkelen er skrevet av Steve Celius. Han er løsningsarkitekt i Episerver, der han jobber med mange av Norges største nettsider, inkludert en rekke store nettbutikker.

Del artikkel: