(SONGDALEN/VEST-AGDER): Pop up meg her, og pop up meg der.
Hvor mange kan med hånden på hjertet si at de ikke er lei av det som popper opp på skjermen når du entrer en nettbutikk, og du blir bedt om å fylle ut navn og e-postadresse for å knytte tettere kontakt med nettbutikken?
Det var i alle fall markedsavdelingen til Brandsdal Group i Songdalen kommune like vest for Kristiansand.
Over tid hadde de sett at den tradisjonelle pop up-formelen viste nedadgående konvertering, og at noe burde gjøres for å endre trenden.
Reddet av Reddit
- På Reddit kom jeg over Jone Eide og konseptet Listagram, forteller markedsføreren Jonas Jahnsson til eHandel.com.
Jahnsson jobber tett på kosmetikknettstedene Blivakker og Cocopanda.
I likhet med de rundt 140 ansatte hos Einar Øgrey Brandsdal gis han tilliten som trengs for å kunne bruke tid på å finne noe nytt, litt annerledes og innovativt.
Listagram er et gamifacation-preget lykkehjul hvor kundene kan snurre på et tombola-aktig hjul og vinne ulike premier.
Premiene kan være alt fra 10 prosent avslag i nettbutikken, gavekort eller fri frakt. De som ønsker å snurre hjulet må først registrere seg med en gyldig e-postadresse.
Slik kan hjulet arte seg på Brandsdal.no. Foto: Skjermdump
Positiv testing
Foreløpig har nettstedene bare så smått testet ut konseptet. Men det de ser etter kort tids testing virker positivt.
Forrige helg slo de på Listagram på Cocopanda i Finland.
- Sammenlignet med samme helg i fjor, uten Listagram-hjulet, så ser vi en økning i antall konverteringer. Men det er selvsagt for tidlig å si noe om hvor stor effekt dette vil ha i et lengre perspektiv. Vi tester videre, sier markedsdirektør Lene Johansen, som legger til at hun synes det er morsomt at konseptet er norskutviklet.
Økt konvertering betyr flere pakker på dette båndet. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Jahnsson fortsetter da Johansen stopper opp:
- Den klassiske pop up-en har gitt dårligere konvertering. Det er gøy å kunne dra inn spillelementer og se at konverteringen er på vei opp.
Erfaren nettmann står bak
Bak konseptet står Jone Eide, Trollweb Solutions-medgründeren med mer enn 10 års fartstid som konsulent i nettmarkedet og som nettbutikkeier.
- Det var artig å bli plukket opp via Reddit og gitt muligheten til å teste ut konseptet hos Blivakker og Cocopanda, sier Eide til eHandel.com.
I et sommerstille Juli-Norge testet Blivakker litt forsiktig. I løpet av noen få uker samlet de ifølge Eide inn tusenvis av e-postadresser med en samlet konvertering på over 20 prosent på tvers av flere nettbutikker.
Eide sier at han har vært i kontakt med både Lotteritilsynet og Forbrukerrådet for å få fastslått at Listagram-hjulet ikke bryter norsk lov.
- Med tydelig informasjon på plass om hva dette er, og at man ikke må betale for å snurre på hjulet, så blir dette å regne som en vanlig konkurranse hvor tilfeldighetene råder.
Slovensk inspirasjon
Inspirasjonen til Listagram fant han hos slovenske Wheelio. Men dette konseptet har sine begrensninger da det bare er konfigurert for Shopify-plattformen.
Eide ville gjøre sin egen ting og gjøre det mulig å bruke det på kryss av ulike plattformer.
- Jeg begynte å jobbe med Listagram i febaruar-mars i år. Betaversjonen var klar til testing i april-mai. I begynnelsen av september ble den løftet ut av beta, sier Eide, som har flere jern i nettilden.
Han er gjennom morselskapet Idev AS også involvert i One Step Checkout, Dermaspa.no og Scoringsklubb.no.