Fredag 25. november blir årets travleste og mest innbringende netthandelsdag for Komplett.
Det samme er garantert tilfelle for de aller fleste andre norske nettbutikker. Det amerikanske fenomenet har satt seg godt i den norske handelssjelen.
I september i år under DNBs retailkonferanse i Oslo opplyste Live Haukvik Aker, finansdirektør i Komplett Group, at Komplett.no alene i fjor på Black Friday omsatte for 124 millioner kroner.
LES OGSÅ: Nå rigger de seg til for julerushet
- Allerede noen sekunder over midnatt eksploderer antall handler, og pakkemaskinene våre går på høygir hele døgnet. Black Friday er blitt vår viktigste handelsdag, og omsetningen er 20 - 30 ganger høyere enn en vanlig dag, sier Lene Iren Oen, kommersiell direktør i Komplett, i en pressemelding.
- Vi skal i snitt selge fire produkter per sekund gjennom hele døgnet, legger hun til som et konkret eksempel på hvor stor trafikken er i det aktuelle døgnet.
Black Friday, som i handelsbransjen regnes som det som for alvor sparker i gang julehandelen, er et amerikanske forbruksfenomen.
- Hos oss har forberedelsene pågått i hele høst. Black Friday er en festdag som vi gleder oss til hvert år, og vi har kalt inn alt av ekstrapersonell. Varelagrene er fylt opp og vi har forberedt oss godt slik at varene blir levert raskt ut til våre kunder, sier Oen.
Tidligere i høst sa Komplett til Netthandel.no at de har 70 sesongarbeidere klare for dyst inn mot Black Friday og julehandelen.
Det blir smått i forhold til Amazon, som med sine nesten en kvart million ansatte, styrker staben med ytterligere 120 000 sesongarbeidere for å ta unna julerushet på ulike distribusjons- og sorteringssentraler i USA.
LES OGSÅ: Den komplette PC-galskap i Sandefjord
(Foto: Komplett/CC BY 3.0)