En våt start på sommeren skal ha resultert i en økning i netthandel på 15 prosent sammenliknet med en langt mer solfylt juni i fjor. Likevel oppgir halvparten av alle nordmenn at de handler like mye på nett enten sommerværet er bra eller dårlig.
- DÃ¥rligere sommervær er sannsynligvis en av forklaringene pÃ¥ dette. Samtidig ser vi en økende tendens til at bÃ¥de tilgjengeligheten til nettbutikken pÃ¥ mobil og muligheten til Ã¥ bestille varer som du først betaler nÃ¥r feriepengene eller skattepengene er inne pÃ¥ konto, gjør at nettshoppingen er økende ogsÃ¥ nÃ¥r solen skinner, sier kommersiell leder i Klarna Norge, Jens Rygg, i en pressemelding.Â
Handler utover sommernettene
I følge en undersøkelse fra Klarna oppgir 49 prosent at de handler like mye om det er fint eller dårlig vær. Bare 5 prosent sier de handler mer om solen skinner ute. Hvor mye vi handler avhenger med andre ord ikke like mye av været lenger.
Det som ofte forandrer seg litt om sommeren er hvor mye av døgnet vi bruker pÃ¥ Ã¥ handle, i form av fellesferie og lengre netter.Â
- Det handles like mye midt på dagen som det gjøres klokken 21 om kvelden. Det er også langt flere enn vanlig som sitter oppe utover sommernatten og gjør sine nettinnkjøp.
Påvirkes av humøret
Hvor mye folk handler avhenger dessuten også av humøret og regnfulle dager på hytta eller i båten kan naturlig nok føre til at flere kjeder seg.
De som "kjedeshopper" er gjerne den yngre garde. Hele tre av ti mellom 18 og 29 år oppgir nemlig at de handler på nettet når de kjeder seg. Det er mer enn dobbelt så stor andel som i befolkningen generelt.
Samtidig er det mange av oss som ogsÃ¥ handler nÃ¥r vi skal kose oss. Av de mellom 30 og 39 Ã¥r skal 17 prosent ha svart at de ofte handler pÃ¥ nett for Ã¥ kose seg.Â