Av 90,6 milliarder omsatte norske netthandelskroner i år er det en kategori som troner ganske så alene på toppen, fremkommer det i den ferske rapporten E-handel 2016 fra betalingsleverandøren DIBS.
55 prosent av omsetningen, 49 milliarder kroner, brukes på flybilletter, pakke- og charterreiser, kollektivtrafikk og taxi,
På de neste plassene kommer tradisjonelle varekjøp som klær og elektronikk med 30 milliarder kroner - og tjenester som blant annet parkering, onlinecasino og billettkjøp (for eksempel konsert- og kinobilletter) med 14 milliarder kroner.
Rapporten kan lastes ned på hjemmesiden til DIBS (krever registrering).
Reiselivsbransjen var tidlig på nett
Årsaken til at reisebransjen står for en såpass stor del av netthandelen er naturlig ifølge DIBS, som skriver følgende i rapporten:
«Bortsett fra at reiser er kostbart, så var reisebransjen tidlig ute med å flytte sin virksomhet til nettet. En reise er en ikke-fysisk vare som hverken behøver å prøves eller leveres, og man kan enkelt sammenligne priser og gjøre research om sitt reisemål på nettet. Nå er det både enkelt og en selvfølge at man kan kjøpe kollektivbilletter på nettet».
Reisers andel av det totale netthandelsmarkedet øker med syv prosent sammenlignet med i fjor.
Drøyt halvparten av all nettomsetning i Norge i år består av reiser.
Flybilletter klart størst
Flybilletter utgjør omtrent halvaparten av omsetningen innen reiser.
«Så til tross for oljekrise, økt terrortrussel og uroligheter rundt om i verden reiser nordmenn svært mye. Selv om arbeidsledigheten har økt i forbindelse med oljekrisen så er vi fortsatt godt stilt i Norge. Kjøpekraften er omtrent den samme ettersom kronen har minsket i verdi - hvilket støtter eksporten. Sysselsetningsraten er fortsatt høy, norske bedrifter går bra og det er billig å låne penger. Det er også rift om prisene på flyreiser og hotell, reisebransjen kjemper med lave marginer og tjener først og fremst penger på tilleggstjenester som forsikringer og bilutleie. Det er en utfordring å skille seg ut og tilby merverdi når forbrukerne jager priser», heter det i rapporten.
Kollektiv interesse
Årlig omsettes det kollektivreiser for drøyt to millioner kroner.
6 av 10 nordmenn betaler kollektivreisene sine ved bruk av smartelefon.
Foto: Andreas Viseth/Sporveien
De to store nettvinnerne i denne sammenhengen er NSB og Ruter.
Tall viser at 59 prosent av de kollektivreisende løser gyldig billett ved bruk av smarttelefonen sin.
(Foto: Oslo Lufthavn AS/CC BY 3.0)