DIBS meddelte for litt siden at de skal integreres fullt med betalingsselskapet Nets i løpet av siste del av 2019 - hvilket betyr at merkevaren DIBS forsvinner helt innen januar 2020 og blir en fullverdig del av Nets. DIBS leverer årlig en statistikkrapport, Norsk E-handel, som skal gi et detaljert bilde av netthandelens utvikling i Skandinavia. Årets rapport viser at nordmenn handler på nett som aldri før, og reiseforbruket troner på toppen av lista.
Forbruket på netthandel har økt med hele 13 prosent sammenlignet med i fjor, og i følge rapporten handler vi nordmenn på nett for rekordhøye 163 milliarder kroner i 2019. Dette tilsvarer 37.900 kroner per nordmann. E-handelsanalytiker Johanna Tells fra Nets forteller at nordmenn elsker netthandel fordi det er praktisk, enkelt og tidsbesparende.
- I tillegg til at vanene våre blir stadig mer digitale er nok økningen også et resultat av at nettbutikkene hele tiden blir bedre og mer brukervennlige. Vi ser også færre avbrutte kjøpsprosesser, så netthandel har nordmenn for alvor blitt drevne på, sier Tells i en pressemelding.
Les også: Fire år etter oppkjøpet: Farvel Dibs!
Reiseglade nordmenn handler mindre sportsutstyr og hjemmeelektronikk
Reiser er det vi bruker mest penger på, og mens forbruket på reiser har økt med 38 prosent det siste året har forbruket for varekjøp falt med 4,6 prosent. I følge rapporten bruker vi mindre penger på blant annet sportsutstyr og hjemmeelektronikk, og Tell forteller at det er mulig dette skyldes økt konkurranse og at tendensen muligens viser at vi heller bruker penger på opplevelser fremfor ting.
- Nordmenn har alltid vært reiseglade, men at vi velger å bruke så mye mer penger på reisene våre nå er interessant. Utfartstrangen er stor, og foreløpig ser vi ingen tegn til flyskam her til lands, sier Tell.
Les også: Dette er nordmenns favoritt-butikker på nett
Fysiske dagligvarebutikker utfordres på nett
Å handle dagligvarer på nett blir også mer populært og vi kan se en økning på 21 prosent fra i fjor. Én av fire nordmenn handler brød og melk på nett, men også kjøp av tjenester på nett får et lite oppsving når vi i år bruker 3 milliarder kroner mer enn det vi gjorde i fjor. Dette gjelder da tjenester som telefonabonnement, parkering og forsikring.
- Det er særlig de mellom 15-34 år som ønsker dagligvarer på døra. For familier med små barn er dette forståelig nok spesielt kjærkomment. Her er det viktig at de fysiske butikkene holder tritt med forbrukernes ønsker og behov for å holde seg relevante i tiden som kommer, sier Tell.
Rapporten viser også at det ikke lenger bare er de unge som foretrekker netthandel, og tre av fire mellom 66-74 år har kjøpt varer eller tjenester på nett i løpet av de siste tre månedene med tidsbesparelse som årsak. Over halvparten av oss har også handlet fra utenlandske nettbutikker, og da er det særlig Kina, USA og England som vinner kunder grunnet større utvalg i følge kundene selv.