E-sport og gaming har i løpet av de siste årene nærmest eksplodert i popularitet. Interessen har kort sagt aldri vært større, skriver Elgiganten i Danmark i en pressemelding.
I fjor tok NRK skrittet fullt ut og direkeoverførte ESL Pro League-finalen i dataspillet Counter-Strike i Odense. Flere norske spillere var med i turneringen.
Målrettet satsing
Derfor har Elgiganten i Danmark, som er en del av Elkjøp Nordic, valgt å satse hardt på gamer-segmentet.
I seks måneder har en shop-in-shop i den danske byen Glostrup vært testpilot for konseptet som nå blir permanent i tre Elgiganten-butikker.
Kvittet seg med Webhallen
Tidligere hadde Elkjøp Nordic et godt grep om gamer-segmentet som eiere av Webhallen.
Men i 2013 solgte Dixon Carphone, Elkjøps moderselskap i Storbritannia, Webhallen til Komplett Group for rundt 14 millioner pund.
Webhallen er en nettbutikk for dataspill-entusiaster, men har også noen butikker i Sverige og Danmark.
Ingen nisje
- Gaming, og særlig e-sport, er ikke lenger en nisje, men et stort kulturelt fenomen med mange utøvere og fans. Derfor har vi bygget et splitter nytt gaming-konsept som setter nye standarder for hvordan man kan oppleve og kjøpe gaming-utstyr i fysiske butikker. Dette er et sant Mekka for alle som elsker gaming og e-sport, sier salgssjef Henrik Eriksen.
Han legger til at tre butikker i tre forskjellige danske byer fort kan bli til mer i flere byer.
Mye merch
Inne i Elgiganten-butikkene i Aalborg, Herlev og Glostrup vil det i tillegg til datamaskiner og tilbehør være mye merch å få fatt i for gamerne i «shop-in-shopene».
Du kan blant annet få kjøpt spillertrøyene til noen av verdens mest populærer e-sportlag, morgenkåper med Super Mario-motiv og t-skjorter og capser med ikoniske motiver fra blant annet Sony Playstation.
Elgiganten ble etablert i Danmark i 1996. I dag har selskapet mer enn 2000 ansatte og 37 butikker i Danmark.
Elgiganten AS solgte i regnskapsåret 2016/2017 hjemmelektronikk for 5,9 milliarder danske kroner.