For årets første halvår omsatte Posten Norge for 11,8 milliarder kroner, som er på samme nivå med tilsvarende periode i fjor. Driftsresultatet skal på sin side ha blitt negativt på 264 millioner kroner, en nedgang på 476 millioner kroner.
Det negative resultatet skal ha blitt påvirket av en avsetning på 473 millioner kroner til det Posten omtaler som "nødvendig restruktureringen av postvirksomheten", hvor av 119 millioner gjaldt flytting av ruteklargjøring og 354 millioner kroner gjaldt overgang til postomdeling annenhver dag 1.juli 2020.
Utvider kapasiteten
Mens postsegmentet har en resultatnedgang vokser stadig logistikksegmentet grunnet den økte netthandelen.
- Veksten i pakkevolumene kommer fra økt netthandel. Konsernet satser offensivt ved å utvide kapasiteten og øke effekiviteten i produksjon og nettverk. I Norge etablerer vi et felles nettverk for brev, pakker og gods. Den nye terminalen i Stavanger ble åpnet i juni. I Sverige vil Bring bygge ut pakkenettverket mens Bring i Danmark utvider kapasiteten med nye terminaler, sier Tone Wille, konsernsjef for Posten Norge i en kommentar til rapporten.
Viktig satsning
Netthandelsmarkedet i Norden er et viktig satsningsområde for Posten, da det forventes å vokse med 12-17 prosent årlig fremover.
- Kunder og mottakere har stadig økte forventninger til utlevering både med hensyn på tid og presisjon. For å lykkes med satsningen på netthandel er innovasjon og digitalisering høyt på agendaen, og industriell produksjon og individuelt tilpasset utlevering blir avgjørende, heter det i rapporten.