Det tredje kvartalet ble utfordrende for kleskjeden Kappahl, og endte med en svak avslutning for de nordiske markedene med et resultat pÃ¥ 115 millioner kroner mindre enn fjorÃ¥ret.Â
I fjor landet tredje kvartalets driftsresultat pÃ¥ 121 millioner svenske kroner, mens det dette Ã¥ret havnet pÃ¥ kun 6 millioner. Samtidig falt omsetningen med 3,3 prosent til 1,2 milliarder svenske kroner. Det kommer frem i selskapets kvartalsrapport.Â
- Salgsmessig har det tredje kvartalet vært en skuffelse, bortsett fra Polen som fortsatt utvikles bra. Kappahl har hatt et svakt tilbud pÃ¥ de nordiske markedene, da vÃ¥rt dametilbud ikke har vært tilstrekkelig godt nok, sier Elisabeth Peregi, som ble daglig leder for selskapet 1.april 2019, i en kommentar.Â
Daglig leder og konsernsjef i Kappahl, Elisabeth Peregi.
Under kvartalet skal netthandelen pÃ¥ sin side ha stÃ¥tt for 6,2 prosent av den totale omsetningen, noe som er en økning fra fjorÃ¥rets 5,6 prosent.Â
Tar grep for å senke kostnadene
Selskapet har under kvartalet redusert flere administrative kostnader, i forbindelse med et resultatforsterkningsprogram.
- Vi har redusert bemanningen med 50 administrative stillinger, hvor av 40 er pÃ¥ hovedkontoret. Vi har ogsÃ¥ identifisert at 20 butikker ikke oppfyller vÃ¥re lønnsomhetskrav og derfor kommer til og legges ned.Â
Dette skal i en kombinasjon med bedre leieavtaler kunne bedre Kappahls resultat med 100 millioner kroner fra og med september i Ã¥r. Â