En kjent netthandelsaktør har uttalt at om det er mindre enn 1 % brekkasje så er det overemballering og penger å spare! Til ettertanke er også at forbrukeren godtar en liten skade på emballasjen fra en nettbutikk – men ikke fra en fysisk butikk hvor kunden forventer at emballasjen er skadefri.
Var på et emballasjekurs hvor salgssjef Pål Tønsberg i Rajapack tok og pakket inn sin mobiltelefon for deretter kaste den til meg på en slik måte at den havnet i veggen – selvsagt var mobilen uskadd.
Hvorfor frakte unødvendig luft, det er mange muligheter for å utnytte transportmidlene bedre. Kjøpte nylig en dress fra en nettbutikk som var helt perfekt til tross for at pakken var ekstremt flat.
I pakkeprosessen kan det også være mye å hente ved å kjøpe esker med automatbunn, selvklebende/lim striper, Selvklebende forsegling med dekkark. Ingen behov for ekstra tape, variabel høyde, eskene har riller med jevne mellomrom på sideklaffene, og høyden kan derfor enkelt varieres tilpasset for enkel retur osv.
Vi ser en tydelig trend at stadig flere velger postkassen som ønsket sted for å motta sin netthandelsbestilling. Det er et rimelig og kjapt transporttilbud og da er formatet på sendingen helt avgjørende. For å få plass i postkassen er det verd å merke seg 2, 6 og 7 cm tykkelse på sendingene. Postkassen er forbrukernes foretrukne kanal for småvarer fra e-handel.
De ulike transportørene satser stort for å redusere CO2 utslipp. Det investeres tungt bl.a. på elektriske kjøretøy. Netthandel er i mange tilfeller et godt miljøalternativ, da kundene slipper å reise langt med bilen for å handle.
Den norske emballasjeforening (DNE) ser på emballasjens funksjon gjennom hele emballeringskjeden som et nødvendig og ressursbevarende element i dagens samfunn. Var nylig på et DNE-seminar om emballasjeoptimering. Her var det mange gode ideer å hente på ulike pakkesystemer, støtsikring, bæreanordninger osv.
Sees ytteremballasjen kun på som transportemballasje - hvit eller brun kartong uten trykk?
Hvis du er opptatt av reklameverdien på emballasjen så er det utrolig mye som kan gjøres med en stor etikett. De er rimelige, pene og trenger ikke å produseres i store dyre opplag. Du kan få mange ideer etter å ha sett på emballasjen til barnemat/syltetøy, øl/brus eller alle de ulike bæreposer som de fysiske butikkene tilbyr.
Sjokolade = Sjokolade? Ta sjokoladeindustrien som selger alt fra flotte gaver til sjokolade i løsvekt i billige og enkle poser. Var på butikken her forleden og plukket med meg;
- Freia Kong Haakon konfekt - pris pr KG = NOK 370,00
- Freia Dessertsjokolade - pris pr KG = NOK 342,00
- Nidar Sfinx - pris pr KG = NOK 260,36
- Freia Twist - pris pr KG = NOK 181,52
- Smågodt i pose (Freia melkesjokolade m/ venner) - pris pr KG = NOK 194,09
- Smågodt i løsvekt - pris pr KG = NOK 130,00
- Smågodt i løsvekt - pris pr KG = NOK 79,00
Hvem synes ikke det er hyggelig å åpne en “gavepakke”. Når kunden ikke kan ta og føle på produktet i butikken er åpning av pakken det første fysiske punkt for forbrukeren. Emballasjen som profilerende virkemiddel vil bli viktigere for å lykkes i fremtiden.
Hva ønsker du å formidle via emballasjen? På pakking og emballeringssiden har netthandel mye å lære av FMCG. Utrolig hva Dagligvaren oppnår av økt salg og bedre profilering med det som kalles; “same shit – new wrapping”.
Uansett det er helt klart at emballasjens muligheter som et visuelt markedsføringsverktøy må brukes for det det er verd. Det er viktig å ha en bevist holdning til sin egen verdikjede.
Kravene til mer miljøvennlig handel bare øker. «Emballasjen skal spare mer enn den koster» sa grunnleggeren av Tetrapak, (verdens største emballasjeprodusent), Rubin Rausing tidlig på 1950-tallet. Det gjelder like mye i dag!
Godt salg!
Ps! Se gjerne "Frykter netthandel gir økt emballasje"