Netthandel har virkelig skutt fart de siste par årene og forbrukerne har fått uendelig med nye shoppingmuligheter. For å kunne drive netthandel mest mulig lønnsomt, så må den kunne konkurrere med vanlig butikker på de samme premissene, i tillegg så skal nettbutikken gjøre det enklere for forbrukeren å handle når og hvor som helst.
Dette skaper en del utfordringer for alle som driver med netthandel, og da spesielt med tanke på returhåndtering. Siden nettbutikken ikke kan gi den samme muligheten til forbrukeren når det gjelder å prøve og ta på produktet i virkeligheten, så er man avhengig av å tilby enkel returnering av varer.
I Swisslogs seneste White Paper om "Returns: the dark side of e-commerce", har man analysert og sett på forskningsrapporter som har undersøkt denne trenden i dybden. Hvor er vi på vei og hva kan vi forvente oss fremover? Hvordan håndterer vi en returrate på 50 % med dagens lager- og logistikkløsning når kostnaden for returhåndtering er cirka tre til fem ganger høyere enn den opprinnelige transportkostnaden? Denne problematikken rammer spesielt motebransjen der man har sesongbetinget varer og er avhengig av å få solgt den returnerte varen så fort som den ankommer lageret.