Innovasjon og brukervennlighet er stikkord for den norske online brillebutikken Extra Optical, som mener at den beste leveransen for kundene er å få pakken levert i postkassen.
- Ved postkasselevering trenger ikke kunden å gå til et leveringspunkt eller være hjemme for å motta pakken. Derfor ønsker vi å levere våre produkter direkte til kundenes postkasse. Men en stor utfordring med denne typen småpakker er sporbarhet. Bring hadde en løsning på dette med sin nye RFID-teknologi , sier Øystein Sandø, daglig leder hos Extra Optical.
RFID står for Radio Frequency Identification, og er kort fortalt trådløs teknologi som via elektromagnetiske felt overfører data, noe som gjør det mulig å identifisere og spore objekter. Etiketten med RFID-brikken settes på pakken, og når pakkene nærmer seg en RFID-skanner på terminalen blir den automatisk avlest. Sendingen blir oppdatert med gjeldende status, for eksempel «din pakke er på vei», og denne meldingen blir sendt til kunden.
Etter vellykkede resultater med intern bruk av RFID-teknologi for måling av leveringstider ser Bring fordelene i å bruke teknologien eksternt også.
- RFID-etiketter dekker behovet for track & trace på småpakker sendt til postkassen. EDI-overføring, som før bare var mulig på større pakker, gjør det lettere å sende småpakker. Sammenlagt gjør RFID og EDI det enklere å sende småpakker, da prosessene for småpakker til postkasser blir mer i tråd med de egenskapene man i dag har på større pakker, " forklarer Tor Even Blom-Ramberg, Senior Project Manager i Bring.
Bring ønsker å lansere RFID-teknologien gradvis og inviterte blant andre Extra Optical til å delta i et pilotprosjekt for å teste teknologien før full lansering.
Vi har kortet ned leveringstiden med én dag
Extra Optical angrer ikke på deltakelsen i RFID-pilotprosjektet. Ifølge Øystein Sandø har det vært en ren suksess fra begynnelsen:
- Vi har kortet ned leveringstiden med én dag, og vi har nesten ingen feil i leveransene. Våre kunder opplever en bedre service og økt grad av brukervennlighet som gjør at vi og våre kunder alltid har oversikt over hvor pakken befinner seg. Det betyr også at vår kundeservice mottar langt færre samtaler om sporing av pakker. Nå får vi bare håpe at RFID også vil bli rullet ut i Sverige, Danmark og resten av Europa.
Det var lett for Extra Optical å integrere RFID-teknologi i sin forsendelsesprosess, fortsetter Øystein Sandø:
- Vi kjøpte en RFID-printer fra Bring og vi kjøpte også RFID-etiketter fra Bring. Når RFID blir et mer etablert produkt kjøper vi vår egen skriver. Bring har sammen med sin Delivery Management software partner, Consignor, vært meget behjelpelige med å sette opp løsningen.
Bring er ikke i tvil om at fremtiden for levering inkluderer RFID-teknologi.
- RFID er en generisk teknologi som brukes i mange forskjellige bransjer i dag. Innenfor levering tror vi at RFID vil bli mye brukt på post rundt om i verden. Småpakker til postkassen er i dag ikke merket med strekkoder, hvor RFID vil utgjøre en stor forskjell i forhold til å optimere forsendelsesprosessen. Det betyr også at andre nettbutikker gjennom RFID-etiketter kan gjøre sin levering mer konkurransedyktig slik som Extra Optical, konkluderer Tor Even Blom-Ramberg.
Fakta om RFID
- Den maksimale størrelsen for pakker sendt som brev er: Lengde maks 60 cm og lengde + bredde + tykkelse maks 90 cm. Maks vekt 2 kg.
- Bring er den første transportøren i verden som bruker RFID-teknologi på småpakker.
- Bring er klar til å lansere RFID på brev/småpakker for alle kunder høsten 2016.
- Pilotprosjektet med Extra Optical er gjort i samarbeid med Consignor.
- Den norske online sportsbutikken GetInspired.no deltar også i RFID-pilotprosjektet.
- Ønsker du å begynne å bruke RFID-etiketter? Kontakt Tor Even Blom-Ramberg (Tor.Even.Blom-Ramberg@posten.no).