Ved første øyekast kan ABBs nye robot virke litt tullete. Å pakke inn julegaver er ikke spesielt viktig og er ikke en oppgave MediaMarkt i nær fremtid kommer til å kjøpe dyre roboter for å gjøre.
Men roboten viser hvordan forskning og utvikling kan få roboter til å løse oppgaver som hittil ikke har vært mulig. På samme måte som IBM utviklet kunstig intelligens-teknologien Watson gjennom å lære en datamaskin å spille sjakk, håper ABB å lage roboter som kan overta nye oppgaver.
Yumi, som ABB-roboten heter, skal i løpet av desember vises frem i 18 svenske Mediamarkt-filialer. Den tyske varehuskjeden håper nok at den julegave-pakkende roboten skal trekke nygjerrige kunder til butikken. Foreløpig er roboten en demonstrasjon som skal på turné, ikke en varig tjeneste Mediamarkt lanserer.
Den to-armede Yumi er laget av ABB og etter et samarbeid med Lunds Tekniska Högskola og selskapet Cognibotics, har man klart å lære roboten den kompliserte oppgaven å holde og brette inn ulike typer bokser i papir. Denne type fingerferdighet er det ingen andre roboter som klarer.
Her får du se roboten i aksjon:
ABB har brukt flere år på å lage Yumi og fått den til å kunne gjøre komplekse oppgaver som å pakke inn ikke-standardiserte esker. I tillegg er Yumi-roboten utstyrt med kollisjonssensorer og kan derfor brukes i åpne landskap i motsetning til større industriroboter som står inne i beskyttelsesbur.