Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Røde tall for Plantasjen -kundetilfredsheten faller

Røde tall for Plantasjen -kundetilfredsheten faller
Foto: Plantasjen
Magnus Hjelle

Nordens største plantekjede sliter med blodrøde tall og lav kundetilfredshet.

ANNONSE

Grunnen for det dĂ¥rlige resultatet skal ifølge Plantasjen være lavere salg og fortsatte priskampanjer for Ă¥ drive trafikk til butikkene, samt at salgsutviklingen i sammenliknbare utsalg var negativ og pĂ¥virkes av en kald mars med svak salg av utendørsplanter. 

Plantasjen ble kjøpt opp av svenske Ratos i 2016 og er Nordens største plantekjede med 120 butikker i Norge, Finland og Sverige. De har hovedkontor i Norge. 

PĂ¥ oversikten til Norsk Kundebarometer er Plantasjen nĂ¥ nede pĂ¥ en 152. plass. De fĂ¥r en kundetilfredshetscore pĂ¥ 62,3 av 100 poeng og faller dermed med 3,8 poeng fra forrige mĂ¥ling. 

Kjeden har en omsetningsøkning i Ă¥r fra 501 millioner norske kroner i første kvartal i 2017 til 557 millioner i første kvartal av 2018. Ifølge Nettavisen skyldes imidlertid veksten i omsetningen at Plantasjen i mellomtiden har overtatt kjeden SABA. 

I Norge har Plantasjen 77 butikker. I Ă¥rets tre første mĂ¥neder forverret kjeden et tap pĂ¥ 144 millioner kroner i samme kvartal i 2017 til 205 millioner kroner i 2018 pĂ¥ driften, justert for avskrivinger. 

Del artikkel: