ANNONSE

Røde tall for Plantasjen -kundetilfredsheten faller

Røde tall for Plantasjen -kundetilfredsheten faller
Foto: Plantasjen
Magnus Hjelle

Nordens største plantekjede sliter med blodrøde tall og lav kundetilfredshet.

ANNONSE

Grunnen for det dårlige resultatet skal ifølge Plantasjen være lavere salg og fortsatte priskampanjer for å drive trafikk til butikkene, samt at salgsutviklingen i sammenliknbare utsalg var negativ og påvirkes av en kald mars med svak salg av utendørsplanter. 

Plantasjen ble kjøpt opp av svenske Ratos i 2016 og er Nordens største plantekjede med 120 butikker i Norge, Finland og Sverige. De har hovedkontor i Norge. 

På oversikten til Norsk Kundebarometer er Plantasjen nå nede på en 152. plass. De får en kundetilfredshetscore på 62,3 av 100 poeng og faller dermed med 3,8 poeng fra forrige måling. 

Kjeden har en omsetningsøkning i år fra 501 millioner norske kroner i første kvartal i 2017 til 557 millioner i første kvartal av 2018. Ifølge Nettavisen skyldes imidlertid veksten i omsetningen at Plantasjen i mellomtiden har overtatt kjeden SABA. 

I Norge har Plantasjen 77 butikker. I årets tre første måneder forverret kjeden et tap på 144 millioner kroner i samme kvartal i 2017 til 205 millioner kroner i 2018 på driften, justert for avskrivinger. 

Del artikkel: