For litt over to år siden åpnet Royal Design sin første flaggskipbutikken på Mall of Scandinavia i Stockholm, og dermed gikk starten på det som skulle bli et helt nytt butikkonsept for selskapet. Tanken er at netthandel og de fysiske butikkene skal knyttes tydeligere sammen enn tidligere.
Nå er det også klart at selskapet vil åpne et nytt flaggskip. Denne gangen på kjøpesenteret Täby Centrum i Stockholm. Den nye butikken vil ha et areal på over 800 kvadratmeter.
RoyalDesigns kommende butikk på kjøpesenteret Täby Centrum i Stockholm.
- Har du tenkt å være omnikanal, må du etter min mening har det samme tilbudet i alle kanaler, sier RoyalDesigns daglige leder Magnus Pettersson til vår søsternettside Ehandel.se.
Han har nettopp kommet tilbake fra en Sverige-turné, hvor han besøkte en del av RoyalDesign-butikkene som drives som franchise. Det nye omnikanal-konseptet er ikke gode nyheter for alle involverte parter.
Investeringer for franchisetakere
Både Visby og Sundsvalls butikker har begge et stabilt salg på rundt 10 millioner kroner hver. Dermed vurderer franchisetakere for de to butikkene at de ikke har de finansielle musklene som trengs for å være i stand til å legge om til omnikanal.
- Vi snakker for eksempel om digitale prisskilt og andre ting, som til sammen representerer en investering på rundt 200 000 kroner per franchisetaker. Det er nødvendig å ha volum for å kunne håndtere en slik kostnad.
Det er online at vi satser og er sterke.
Magnus Pettersson, RoyalDesign
Så langt har Royal Designs franchisetakere i stor grad selv kunne velge sortiment og hvor mye de har ønsket å involvere seg i selskapets netthandel. Nå er planen at RoyalDesign - som ifølge Magnus Pettersson har investert over ti millioner svenske kroner i sin omnisatsning - å bli en mer enhetlig selskap, med det samme konseptet i alle kanaler. For eksempel introduserer selskapet en tjeneste som heter "Next day pick-up".
- Blir mer sentralisert
Det nye konseptet innebærer at kunden vil kunne hente sine varer i hvilken som helst butikk neste dag, uavhengig av i hvilken butikken eller kanal varen er kjøpt.
Derfor skal det nye omnikanalkonseptet spres fra de første pilotbutikkene så snart som "alle barnesykdommer er over," som Magnus Pettersson uttrykker det. Mer presist, anslår han at det vil ta noen måneder før alle butikker og netthandelen er helt synkronisert.
- Det betyr at vi blir mer sentralisert, og det gjelder hele landet og alle kanaler, sier Magnus Pettersson.
Butikkene står for mindre enn 20 prosent
Omtrent samtidig som det nye omnikanal-konseptet innføres, innføres noe som selskapet beskriver som et "A-sortiment". Det består av selskapets 1500 mest populære produkter, og blir nå obligatorisk for alle butikker å ha på lager.
Noen andre butikk-endringer er ikke planlagt for tiden, men kan bli en realitet lengre frem i tid. For eksempel nevner Magnus Pettersson Malmö, København og Oslo som interessante muligheter.
- Vi er et netthandelsselskap, og selv om vi skal ha fysiske butikker på steder der det fremmer vår virksomhet, står de ikke engang for 20 prosent av salget. Det er online at vi satser og er sterke.
Med start i oktober, altså omtrent samtidig som butikken i Täby åpner, kommer RoyalDesign også til rulle ut sitt nye nettsted. Med den venter både et nytt utseende og nye tekniske finner. Nettsiden beskrives av Magnus Pettersson som "en supergrej".
- Jeg ville faktisk stikke ut haken og si at vårt nye nettsted - når den er trimmel og klar - vil være den kuleste tilgjengelig akkurat nå. Det er veldig gøy!
Når Royal Design har stengt de tre nåværende franchise-butikkene og åpnet på egen hånd i Täby Centrum vil de nå ha totalt åtte egne butikker og fem som drives av franchisetakere.