Siden norgeslanseringen for tre år siden har Rusta åpnet varehus over hele landet, fra Kristiansand i sør til Bodø i nord.
Åpningen i Drammen sist måned ble tidenes beste med både besøks- og omsetningsrekord.
Skal nå hårete mål med gasspådrag
Nå skal Rusta fortsette suksessen og har satt seg et hårete mål for 2018.
- Norgeslanseringen har vært en drøm for oss, og neste år satser vi på å passere milliarden i omsetning på det norske markedet. Til nå har vi åpnet ett varehus i måneden fordelt på Norge, Sverige og Tyskland, men fremover vil vi øke ekspansjonstakten til minst det dobbelte, med 25-30 varehusåpninger i året. Det som bremser oss er hvor mange passende lokaler og lokasjoner vi kan finne. Det handler ikke om penger, kapasitet eller mangel på vilje fra vår side. Dersom vi finner passende lokaler med god beliggenhet, så åpner vi enda flere, forteller Erlend Kramer, norgessjef i Rusta, i en pressemelding.
60 varehus i Norge
Siden oppstarten i oktober 2014 har Rusta etablert salgsflater på over 35 000 kvadratmeter, og teller i dag over 300 ansatte i Norge, tall som vil fortsette å vokse.
Det som bremser oss er hvor mange passende lokaler og lokasjoner vi kan finne
Erlend Kramer
Allerede før sommeren neste år vil Rusta åpne seks nye varehus Norge, med planlagte åpninger i Hamar, Lyngdal, Stord, Arendal, Haugesund, og Fredrikstad.
- I Norge leter vi etter lokaler på 2000 kvadratmeter og oppover, med beliggenhet i allerede eksisterende handelsområder med sterke aktører og mye trafikk. Vi søker etter lokaler i hele Norge, men med ekstra fokus på Oslo og omegn. Per i dag er strategien vår i Norge å fortsette å åpne varehus, enkelt og greit. Ambisjonen er å åpne oppimot 60 varehus i landet, fortsetter Kramer.
Norsk-svensk tilnærming i forbindelse med butikkåpningen i Ålesund. Foto: Johnny Vaet Nordskog/pressebilde
Ruster opp sentrallageret
Første ledd i ekspansjonsplanene er Rustas sentralvarelager i Norrköping, som nå skal utvides med ytterligere 46 000 kvadratmeter.
Totalt vil lageret ha en kapasitet på 119 000 kvadratmeter, som skal sørge for videre transport ut til varehusene i både Sverige, Norge og Tyskland.
Etterspørselen etter lavprisprodukter innen hjem- og fritidssegmentet har vist seg å være enda større enn forventet
Erlend Kramer
Salgsøkning på 15 prosent
Rusta har de siste årene brukt mye tid på å utvikle både sortiment og konsept slik at de kan nå et bredere marked. Dette har båret frukter for varehuskjeden, som har hatt en salgsøkning på 15 prosent hittil i år.
- Responsen etter etableringen i Norge har vært formidabel, og etterspørselen etter lavprisprodukter innen hjem- og fritidssegmentet har vist seg å være enda større enn forventet. Dette er den viktigste grunnen til at vi har store ambisjoner for fortsettelsen i Norge. I tillegg har hele det norske teamet gjort en fantastisk innsats, avslutter norgessjefen.
Nyetablert kundeklubb
I oktober lanserte de også sin kundeklubb i Norge, Club Rusta, noe de håper skal gi grobunn for videre økt salg og enda flere lojale kunder.
Kundeklubben har eksistert i Sverige i ett år, og har allerede rukket å bli en stor suksess med over 1,4 millioner medlemmer.