Bokhandlerkjeden Ark har satset tungt for å bli Norges beste i sin bransje på digitale løsninger, og har klart å ta steget inn i en godt fungerende netthandel.
Kritisk satsing
Kjeden har brukt betydelige ressurser på å bygge opp en komplett digital løsning med nett- og mobilbutikk, samt en leseapp. Alt er helintegrert med kundeklubb og de fysiske butikkene.
- Dette er en del av Ark sin langsiktige strategi, og er helt avgjørende med tanke på å bygge og befeste en ledende digital posisjon i markedet når Amazon kommer på banen med en norsk nettbutikk, sier e-handelsjef Kjartan Dannatt i Ark Bokhandel.
Han påpeker at kjeden allerede har oppnådd svært mye, men at man også har en lang vei å gå.
Enhetlig varestrøm
I følge e-handelsjefen er det to hovedelementer som har vært viktige for Ark når man har bygget opp nettbutikken; koblingen mellom front-end og forretnings- og logistikksystemene som ligger i bakkant, samt selve utformingen av kundefronten.
- Vi har jobbet mye for å sørge for en enhetlig varestrøm, som gjør at vi har full kontroll på vareutvalget og at vi kan levere varene så hurtig som mulig til kundene våre. I kundefronten er vi opptatt av å sette kunden og deres oppgaver i fokus, og vi har jobbet mye med å gjøre det enklest mulig å søke etter, finne og kjøpe varen kunden er ute etter. Brukertester og tilbakemeldinger fra kundeservice er viktigst for oss i så måte, forteller Dannatt.
Del av den totale kundefronten
Samtidig som man har satset tungt på digitale løsninger, har Ark også lagt stor vekt på å fremstå som den samme butikken enten man befinner seg i en digital Ark-kanal på nettet, eller i en fysisk butikk. Logikken bak er at kjeden mener at kundene ikke er så veldig opptatt av om man handler på nett eller i butikk, men at man velger den flaten som er mest hensiktsmessig der og da.
- Det betyr at vi må ha det samme tilbudet på nett og i butikk. Ark sine digitale flater er derfor en del av Ark sin totale kundefront, forteller Dannatt.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ark sine butikker fremstår som lyse og moderne
- Vi mener at nettbutikken alltid er nærmest kunden, så sant kunden ikke oppholder seg i en fysisk butikk. Samtidig er det ofte enklere for kunden å hente en vare i butikken enn å få den sendt rett hjem. Ark sin nettbutikk er i så måte den digitale kundefronten vår, og om kunden ønsker å gjennomføre handelen på nett eller i butikk, bestemmes av mange faktorer. Noen styres av kunden selv og noen er vi i stand til å påvirke.
- Vanskeligere for rene netthandlere
Ark har også brukt betydelige ressurser på å løse logistikken, som er komplisert i bokbransjen.
- Hovedutfordringen vår har vært å koble sammen et enormt utvalg av varer (Ark har 3 millioner titler tilgjengelig for salg, red.anm.) med en betydelig kundebase og muligheten til å sette dynamiske priser på varene. Det er altså et svært komplisert systemlandskap som ligger på baksiden av nettbutikken, og det er kanskje det vi har brukt mest tid på å sy sammen, sier Dannatt.
Han ønsker ikke å si noe om den økonomiske utviklingen i nettbutikken kontra fysisk butikk hos Ark, men tror det blir vanskeligere for de som er rene netthandlere på sikt.
- Vi ser store synergier mellom netthandelen vår og de fysiske butikkene når det gjelder distribusjon, varestrøm og ikke minst at vi har flere flater å møte kundene våre på, sier Dannatt, som lover videre satsing på digitale plattformer i tiden som kommer.
- Som sagt tidligere så er det helt kritisk for oss å bygge en ledende posisjon digitalt, slik at vi stiller sterkere når Amazon kommer inn i det norske markedet for fullt. Vårt mål når det skjer, er at sammenligningen blir mellom Amazon og Ark, og ikke Amazon og alle norske bokhandlere, avslutter han.