Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Salesforce kjøper analyseselskap for 140 milliarder kroner

Salesforce kjøper analyseselskap for 140 milliarder kroner
Marc Benioff fra Salesforce og Adam Selipsky fra analyseselskapet Tableau.
therese.karlsrud.haugen

- Vi kombinerer nå verdens største CRM-plattform og analyseplattform.

ANNONSE

CRM-selskapet Salesforce, som også har en netthandelsplattform under navnet Commerce Cloud, kjøper nå et stort analyseselskap ved navn Tableau.

Tableau omsetter for rundt én milliard dollar og har som mål å visualisere selskapets data på ulike måter. Tableau blir blant annet brukt av selskaper som Netflix og Verizon.

- Beste av to verdener

Oppkjøpet, som er Salesforce største noensinne, er verdsatt til en pris på 15,7 milliarder dollar, hvilket tilsvarer rundt 140 milliarder norske kroner.

- Vi kombinerer nå verdens største CRM-plattform og analyseplattform. Tableau hjelper mennesker se og forstå data, mens Salesforce hjelper mennesker engasjere seg med og forstå kundene. Det er virkelig det beste av to verdener for kundene å samle to kritiske plattformer hver bedrift trenger for å forstå virkeligheten rundt seg. Jeg gleder meg over å ønske Adam og laget hans velkommen, sier Mark Benioff, styreleder og CEO i Salesforce, i en pressemelding. 

- Se og forstå data

En stor mulighet åpnes med dette for begge parter, og Tableau håper nå å treffe mange nye kunder gjennom Salesforce sitt nettverk. 

- Å forene kreftene med Salesforce vil styrke evnen vår til å hjelpe mennesker overalt med å se og forstå data. Som en del av verdens største CRM-selskap vil Tableaus intuitive og kraftfulle analyseverktøy hjelpe flere millioner nye mennesker å oppdage handlingsbar innsikt på tvers av organisasjonene deres, sier Adam Selipsky, CEO i Tableau, i en pressemelding.  

Del artikkel: