- Vi tror årsaken er tredelt; svært mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og de bærbare PC-ene har gjort et comeback med trykkfølsomme skjermer og nye formfaktorer, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm i en pressemelding.
Tall fra Elektronikkbransjen viser også at antallet solgte mobiltelefoner har gått markant ned i første halvår. Sammenlignet med tilsvarende periode i fjor gikk mobilsalget 29 prosent tilbake. Samtidig viser det seg at gjennomsnittsprisen på telefonene har steget med 44 prosent.
- Nordmenn kjøper fortsatt mobiltelefoner på øverste hylle, det er flaggskipmodellene som vi vil ha. Det at nordmenn kjøper toppmodellene gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.
Ifølge Elektronikkbransjen nådde nettbrettmarkedet toppen i 2013, da det ble solgt 950 000 nettbrett til en verdi av 3,3 milliarder kroner i Norge. Ifjor falt salget til 700 000 enheter til en verdi på 2,1 milliarder. Tallene inkluderer ikke nettbrett fra Apple, men det er vel uansett ingen grunn til å tvile på at stadig flere velger bort det tradisjonelle nettbrettet når de salg kjøpe noe nytt.
(Foto: Yaymicro)