Elektronikkjeden Elkjøp gjorde sin andre gjennomføring av salgsdagen Singles Day i år, og skal ha hatt en omsetningsvekst på 32 prosent på nett sammenlinget med i fjor, i følge Kampanje.
Elkjøp valgte i år som i fjor å kjøre Singles Day-kampanje gjennom hele helgen. Dette gjorde de for at tilbudene skulle være tilgjengelige i butikk, slik at kundene skulle få se og teste produktene før de tok de med seg hjem.
I tillegg til omsetningsveksten, skal det ha vært 50 prosent flere kunder som valgte å ta i bruk "klikk & hent" under årets Singles Day. De mest populære produktene var hvitevarer, tv`er og telefoner fra merkevarene Sony og Huawei, hvor hvitevarer ble den store vinneren.
Fikk kritikk
I fjor fikk Elkjøp og konkurrenten Power kritikk fordi de innførte den store handelsdagen, men Elkjøp mener at slike dager er nødvendig å være med på for å sikre seg vekst i den tøffe elektronikkbransjen.
- Vi har vært markedsleder i elektronikkbransjen lenge og det er ikke til å legge skjul på at vi absolutt er i en tøff bransje. For å overleve er vi helt avhengige av vekst, da er dager som Singles Day en trend vi mener det er smart av oss å kaste oss på, skrev Thomas Brandsnes, kommersiell leder for Tech, i en mail til eHandel.com i forkant av årets Singles day.
I tillegg til å sikre el-kjeden vekst mener Elkjøp at de rustes godt til fremtiden og mot konkurrenter ved å delta på slike handelsdager.
- I tillegg er salgsdager som Singles Day, Black Friday og Cyber Monday med på å sikre vår fremtidige vekst, som også gir oss mulighet til å skille oss ut, gi kundene det de ønsker - samtidig som vi ruster oss for å fortsatt være her i fremtiden, side om side med konkurrentene våre, enten de er norske eller utenlandske.