Det er neppe mange norske butikkjeder som skal kjøpe en flyttbar butikk fra amerikanske Shopwithme. Men mange kan la seg inspirere og bruke selskapets showcase som huskeliste for hva som skjer på butikk-teknologi.
Den 300 kvadratmeter store flyttbare butikken er både en motebutikk med kjente merkevarer, et produkt Shopwithme selger og et markedsføringsgrep for omnikanal-teknologiene og konsulenttjenestene selskaper tilbyr butikkjeder. Den første flyttbare butikken er satt opp i Chicago og Shopwithme skal sette opp butikker i fem andre store amerikanske byer.
Butikken vekker klare assosiasjoner til både science fiction-filmer og noe Snøhetta kunne ha tegnet etter at de ble ferdig med Opera-huset i Oslo. På et lekkert nettsted har selskapet lagt ut en lang rekke bilder som viser frem både bygget og selskapets butikk-teknologi-produkter. Ikke helt overraskende sier ikke Shopwithme ikke noe om prisen for den flyttbare butikke, for her er det spart på lite.
Her er butikk-teknologiene Shopwithme har samlet:
Skjermvegg: Det mest dominerende elementet i butikken er “Pixel”-veggen (bildet under) som består av 900 skuffer med skjermer på forsiden. Hva som vises på hver skjerm av tilbud og forslag kan tilpasses den enkelte kunde som står foran veggen når de bruker Shopwithme-appen på sine mobiler.
Interaktivt prøverom: Alle varer i butikken er utstyrt med RFID-brikker og sammen med mobil-appen og speil med skjermer, har Shopwithme skapt interaktive prøverom der kunder kan bla og se på varianter av varer de prøver, få mersalg-forslag og tilkalle hjelp fra betjeningen. Veggene til prøverommene heises opp når de ikke er i bruk.
Kjøp på skjerm: Rundt i butikkene står det terminaler som er et av produktene Shopwithme selger. Her kan kundene bla i et større vareutvalg og bestiller varer som ikke er på lager i showroomet. Kundene betaler selv ved å legge telefonen med Shopwithme-appen på express-terminalen (høyre side på bildet under) ved utgangen. RFID-brikkene sørger for at varene blir telt og betalt.
RFID: Kundene kan også bruke store, liggende skjermer. Legger man varer på skjermen, leses RFID-brikken og man kan presentere mersalg-produkter til kunden.
Virtual reality: For å toppe det hele har Shopwithme installert en “VR Dome” som gir en 360 graders V-opplevelse uten at kundene trenger å sette på seg VR-briller. Selskapet ser for seg at man her ikke skal selge varer, men kjøre underholdning og annet brandbyggende materiale.
shopewithme vr dome
Du kan lese mer om butikken på denne siden hos Shopwithme.
(Alle foto: Shopwithme)