ANNONSE

Satser på kanalsamspill - vokser både i butikk og på nett

Satser på kanalsamspill - vokser både i butikk og på nett
Bilde: Jysk/Pressebilde
Magnus Hjelle

Flere møbelkjeder har måttet legge ned butikker. Nå skal Jysk investere over 50 millioner norske kroner i fysiske butikker og åpner snart butikk nummer 100.

ANNONSE

Dette skriver Jysk i en pressemelding, og Country Manager i Jysk Norge Martina Pohjanen kommer med en lovnad.

- I 2019 skal vi ha over 100 butikker i Norge og ingen butikker skal være eldre enn 6 år, sier hun.

Den danske møbelkjeden, som i dag består av 91 butikker, skal i år åpne nye butikker i Asker, Sandnessjøen, Brekstad og Finnsnes. Før året er over vil Jysk ha pusset opp over 10 butikker.

Møbel- og interiørmarkedet i nedgang

Til tross for det totale møbel- og interiørmarkedets nedgang, leverte hadde JYSK en kraftig økning i omsetning i 2017. Den organiske veksten i butikker og på nett muliggjør JYSKs hyppige nyetableringer og stadige utvikling, kommer det frem av pressemeldingen. 

De er i full gang å utvikle fremtidens butikkopplevelse og kommer med nytt konsept først i Ålesund og deretter på Holmen i Asker. 

- Kundene setter stadig strengere krav til kjøpsprosessen. Vi skal tilby kompetanse, veiledning og god service, men også inspirere og gi tips til innredning. Vårt nye butikkonsept er tilpasset nettopp denne nye kundehverdagen, sier Pohjanen.

Nærver til kundene

Samspillet mellom fysisk butikk og netthandel dras frem som avgjørende for å lykkes i dagens marked.

Jysk lanserte blant annet i fjor gratis frakt på onlinekjøp til samtlige 91 butikker. Ved hjelp av kjedens klikk og plukk opp-løsning kan kundene bestille varer som er tilgjengelige i butikk og hente den i løpet av en time. 

Ifølge Pohjanen er nærver til kundene viktig for Jysk og en av årsakene til Jysks gode utvikling de senere årene. Derfor har de en tilstedeværelse fra Mandal i sør til Kirkenes i nord. 

- Å skape en god kundeopplevelse er å gi kunden en kunnskap som tilfører merverdi i kjøpsprosessen, god service og tilby varer til attraktive priser. Mange retailaktører glemmer viktige elementer i god kundeservice og blir straffet i omdømmemålinger og ved redusert omsetning. Jeg tror den kunde- og omsetningsveksten som vi opplever er et resultat av at vi setter kunden først i vårt mantra ‘Customer First’, sier Martina Pohjanen.

Jysk består i dag av 91 butikker. Den første åpnet i Norge den 22. september i 1988. 

Møbelkjedene faller på Norsk Kundebarometer

Mens Jysk går i medvind om dagen, hadde møbelkjeden og konkurrenten Skeidar den tvilsomme æren av å falle mest på kåringen Norsk Kundebarometer, hvor de falt med 7,1 poeng. Høyskolelektor Bengt Lorentzen sier til DN at et slikt fall er noe som må gjøres noe med før det blir en prekær situasjon.

- Et fall på syv poeng indikerer at noe har kollapset. Det er katastrofe.

Han mener han har en mulig forklaring.

- Det kan være at kundene opplever kjeden hverken som eksklusiv eller billig. Den kombinasjonen samt at kundene opplever dårlig service, sier Lorentzen.

Skeidar faller i likhet med alle de andre møbelkjedene som er med i målingen ifølge DN. Jysk havner på en 136. plass med en kundetilfredshet på 65,9 av 100. Et godt stykke unna de beste, det også.

Del artikkel: