Netthandel blir bare viktigere og viktigere. Balansegangen mellom fysiske butikker og en nettbutikk blir både vanskeligere og viktigere for hver dag som går. Og skal man kapre de yngste kundegruppene, er nettalternativet særdeles viktig å ha ordentlig på plass.
For XXL har dette blant annet gitt seg utslag i lengden på leiekontraktene som tegnes for mange av konsernets fysiske butikker.
For mens XXL før gjerne normalt inngikk leiekontrakter på 10 år av gangen - med en opsjon på fem nye år, så er dette nå i mange tilfeller redusert til syv år med opsjon på utvidelse i fem ganger to år, sier XXL-sjef Fredrik Steenbuch til Finansavisen.
Alltid et unntak
Men det er noe som heter at det aldri er en regel uten unntak. Dette gjelder også for Steenbuch & Co.
For butikkene som ligger på de beste stedene er det fortsatt lange leiekontrakter som gjelder.
- På de beste beliggenhetene og sentrene vil jeg fortsatt kunne skrive kontrakter på 15 år, men på mindre steder blir de kortere, sier Steenbuch til avisen.
Han sier at de gjør alt de kan for å ikke bli sittende med masse kostnader på en butikk som selger dårlig.
- På Alnabru kunne vi leid i 20 år til uten problemer, sier han avslutningsvis.