Kicks er en av de virkelig store innen skjønnhet og velvære i Norden.
Denne uken åpnet de dørene til sine nye 750 kvadratmeter flaggskipbutikk i Oslo.
Se flere bilder nederst i saken!
Nordisk skjønnhetsgigant
Med mer enn 250 fysiske butikker og nettbutikker i Norge, Sverige og Finland har de satt spor etter seg. I fjor satt selskapet igjen med et overskudd på 163 millioner svenske kroner etter å ha omsatt for nesten tre milliarder svenske kroner.
- Ingenting tyder på at veksten stopper. Vi har et bra fotfeste i Norge, sier Gina Azaric, markedsdirektør og netthandelsansvarlig i Kicks, som møter eHandel.com for en prat under åpningsdagen.
Kicks har per i dag drøyt 70 butikker i Norge og en høyst oppegående nettbutikk.
- Det du ikke finner i butikken her, finner du på nett via en av våre mange digitale stasjoner som er utplassert i butikken. Og det er alltid en ansatt her som kan hjelpe, sier Azaric.
Gina Azaric synes det var stas å åpne butikk i Oslo. Her i duftbaren fra Jo Malone fra London hvor ansatte med velutviklede neser kan hjelpe med å sniffe seg frem til den duften som passer best til deg. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Omnikanal-strategi
Hun sier at det de aktivt jobber mot er å la nett og fysiske butikker bli til én, og at de skal dra veksler på hverandre for å gjøre hverandre bedre.
- Veksten innen netthandel er stadig økende. Så vi velger å investere i butikker for å kunne tilby en merverdi. Det nettet ikke kan tilby skal du finne her på GlasMagasinet, sier hun, og legger til at de er mulig å vokse enda mer i butikksammenheng dersom man henger på nettet og legger mye arbeid inn i det også.
- De to kanalene bygger hverandre bedre. Vårt mål er alltid å være der kundene er og gi dem mulighetene i flere kanaler, sier Azaric.
I butikken kan kyndige og hjelpende hender hjelpe deg med å gjøre dine egne hender pene og representative. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Skjønne opplevelser
Å selge produkter er jo kjernen i det å drive butikk.
Men i den andre flaggskipbutikken til Kicks (den første ligger i Göteborg) er det vel så mye opplevelsene som teller
Her tilbys det blant en duftbar hvor din personlige duft skreddersys av skolerte «neser».
I tillegg er det et større område i butikken hvor du kan få neglbehandling, få pleid øyenbrynene eller få hjelp til å legge den perfekte make upen.
Fysiske opplevelser som gir deg en følelse av skjønnhet og velvære tilbys av de butikkansatte. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Instagram og sosiale medier
I butikken er det satt opp en rekke digitale skjermer hvor blant annet Instagram-feeden til Kicks kan surre og gå.
For selskapet har for lengst skjønt viktigheten av sosiale medier og «influencers».
En av Sveriges mest kjente make up-artister, Linda Hallberg, som har nesten 900 000 følgere på Instagram, spiller på lag med Kicks. Hun var selvsagt til stede under åpningen for å treffe fans og potensielt nye fans.
- Moro å kunne stige inn i den fysiske verdenen, sier hun til eHandel.com.
Linda Hallberg (t.v.) har nesten 900 000 følgere på Instagram. Her legger make up-kjendisen hånd på Lotta Tellström. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Se flere bilder fra butikken her:
Klassisk vakker stil preger butikken. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Flere merker som føres eksklusivt av Kicks er viet plass i den nye butikken i Oslo. Som blant Urban Decay fra California, USA. Foto: Bjørn Skomakerstuen
En egen hus-DJ var på plass for å skape litt ekstra stemning. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Det lekes ikke butikk når representanten fra Jo Malone i London pakker inn spesialblandede dufter. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Her var det mange som stoppet opp for å ta bilder. Vi tok bare bilde av blomstene som er med på å skape en ekstra dimensjon av ekslusivitet i butikken. Foto: Bjørn Skomakerstuen