- Universell utforming er noe vi skulle adressert for lenge siden.
Hege Nilsen er nett- og markedssjef i Stormberg, og ansvarlig for at kunder skal tilbys så gode forbrukeropplevelser på nett som mulig. Likevel skulle det vise seg at tilbudet ikke nådde frem til alle.
- Du jobber med en nettbutikk du er glad i og som du synes fungerer bra, minnes hun, sett fra en som navigerer rundt uten problemer.
Blindeforbundet viste de imidlertid hindringene som lå i veien for de funksjonshemmede kundene. Ifølge organisasjonen har om lag 500 000 nordmenn ulike funksjonsnedsettelser, som gjør at nettleseren deres brukes annerledes. Møtet ble en oppvekker for klesgiganten.
- Noe måtte gjøres
- For eksempel er precart pop-up´en vår nærmest umulig å navigere seg forbi for en blind person. Alle de flotte naturbildene på forsiden hadde samtidig kryptiske navn som IMG24_3. De burde isteden vært navngitt slik at innholdet ble forklart, sier Hege.
Stein Erik Skotkjerra er tilknyttet Blindeforbundets program Teknologi for alle. Han har vært pådriver for universell utforming på nett, også som rådgiver for Stormberg sin satsning. Både han og Hege er klare på at universell utforming ikke bare skal gjelde for de blinde.
- De med bevegelseshemninger kan ha problemer med å treffe knappene hvis klikkeflaten er for liten. Dersom brukeren kun benytter tastatur, må det kanskje ”tabbes” opptil hundre ganger før man kommer ned til selve hovedinnholdet og kjøpsknappene. Innen det har nok de fleste droppet siden allerede, sier Stein Erik.
Hege forstod tidlig at noe måtte gjøres.
- Vi tilpasser nå nettbutikken for alle med ulike former for funksjonsnedsettelser.
Markedssjefen mener samtidig forbedringene vil kunne gi flere kunder enn før. Stein Erik er enig.
- Nettbutikkene forstår kanskje ikke helt at forbedringene kan være god butikk. Ikke er det så dyrt som man kanskje forestiller seg heller. Investeringen vil uansett raskt tjenes inn med det økte salget man får. Mye penger sitter løst hos forbrukerne dersom nettbutikkene legger ned innsats i brukervennlighet, råder han.
- Mer innbringende
Teknologi gjør livet lettere for folk flest. For personer med funksjonshemming, kan imidlertid helt nye ting gjøres mulig. Stein Erik mener de funksjonshemmede har stor oppside i teknologien. Også kommersielt.
- Mange funksjonshemmede er avhengige av hjelp når de går i fysiske butikker, eller de opplever fysiske barrierer. I nettbutikker kan man i ro og fred gå rundt og kikke på de forskjellige varene selv. Slik alle andre gjør.
Samtidig er han imponert over aktørene som omfavner loven og snur den til noe mer enn bare retningslinjer.
- Stormberg er de første som satser med full kraft på universell utforming i Norge, sier han, tydelig fornøyd med at Blindeforbundet blir hørt.
- Noen gjør det de må, mens andre ser at universell utforming har potensiale til å gjøre nettbutikken enda mer innbringende. De som foreløpig har satset seriøst på universell utforming får samtidig en merkbar nedgang i antall henvendelser til kundeservice. Også fra kunder uten funksjonshemming. Det uforløste potensialet i denne bransjen er stort, oppfordrer Stein Erik.
Hege mener bransjen tross alt kan være på riktig vei mot en plattformendring.
- Norske nettbutikker ser nok potensialet som ligger i universell utforming. Kanskje de også tenker at det er godt noen tar tak i dette og går foran, slik at vi får synliggjort at det egentlig ikke er så store grep som skal til, håper nettsjefen.
Hun får støtte av Stein Erik.
- Man trenger ikke å re-designe hele nettbutikken. Tenk riktig med det som gjøres fra nå av, så kan det gamle rettes opp stille og rolig etter hvert. Det handler samtidig om å designe for ekstremene. Tilpasser man en side for de blinde, får du også med de svaksynte. I det store er det heller ikke spesielt teknisk vanskelig, selv om de komplekse bitene av implementeringen krever spesialkunnskap, råder Stein Erik.
Han ser positivt på at det nå er flere aktører som bygger kompetanse innen universell utforming.
- En del av de store konsulenthusene, som Bekk Consulting, er veldig dyktige og en viktig samarbeidspartner for oss. Samtidig har du plattformleverandører som Trollweb med sin Magento-løsning. Det begynner å løsne, sier Stein Erik med forsiktig lettelse og optimisme.
Spennende tider
Han presiserer at ingen klarer å gjøre nettbutikken perfekt for alle, men at alle bør sikte mot det.
- Hotels.com for eksempel har gjort en god jobb med å gjøre sine løsninger bedre. Stormberg har jobbet mye med design og utforming, som jeg tror vil komme veldig godt ut nå når den nye nettbutikken lanseres, spår Stein Erik.
Sammen med Blindeforbundet vil Stormberg nå kjøre testgrupper for å kvalitetssikre den nye løsningen.
- Det blir kjempespennende å få alle de tilbakemeldingene, på godt og vondt, om hva som fungerer og ikke fungerer. Det vi lanserer nå vil jo bare være en bit av et evigvarende prosjekt. Hver endring vi gjør fremover må sees i sammenheng med universell utforming, forklarer Hege.
Nettsjefen råder andre nettbutikker til å bruke kompetansen som finnes i Norge, samt å unngå å gå seg vill i alt det nye.
- Ta ett steg av gangen og kartlegg de mest nødvendige endringene. Universell utforming er fullstendig overkommelig og veldig lærerikt, beroliger hun.
Målet til Stormberg har alltid har vært å gjøre siden enklere, mer tilpasset og mer oversiktlig for alle. Funksjonshemmet eller ei.
- Det tror jeg vi har klart. Så fort vi kan vise til tall, vil det forhåpentligvis gi enda større slagkraft på universell utforming og det budskapet Blindeforbundet har som fanesak, forteller hun, og tenker tilbake på en særdeles interessant tid.
- Universell utforming er uten tvil det mest spennende prosjektet jeg har hatt på nett og web-design.
PS: Etter at intervjuet ble foretatt har Hege Nilsen skiftet beite. Den glade sørlendingen har gått fra turtøy i Stormberg til å bli markeds- og salgssjef i Trimtex Retail.
(Foto: Mathilde Haase)