Ikke alt går skeis for Therese Johaug om dagen.
Salget av Therese Johaug-produkter på Johaug.com går så det suser.
For en uke siden fortalte hun gråtkvalt til hele Norges befolkning at hun hadde testet positivt på det forbudte stoffet clostebol.
Inntil videre er den populære skiløperen suspendert i to måneder i påvente av en eventuell dopingdom.
- Beste helgen noensinne
Siden torsdag for en uke siden har salget fra Johaug.com skutt i været, ifølge nordisk direktør i Active Brands, eieren av varemerket Johaug, Øystein Bråta.
- Vi hadde et kjempesalg på Johaug-nettbutikken i helgen. Det er faktisk den beste helgen vi har hatt noensinne, sier han til NRK.
Han ønsker imidlertid ikke å si nøyaktig hvor stor veksten har vært.
- Vi vil ikke gå ut med tall, men det har vært bra.
Bråta tror salgsøkningen er et tegn på Johaug har massiv støtte blant befolkningen.
NRK har vært i kontakt med en rekke sportsbutikker, og så langt er det ingen indikasjon på at de vil stanse salget av kleskolleksjonen til skiløperen fra Skogbygda i Østerdalen.
Handel som støtteerklæring
Tor W. Andreassen, professor i markedsføring ved NHH i Bergen tror i likhet med Bråta at mange kjøper produktene hennes som en form for støtteerklæring.
Men dersom hun blir dopingdømt tror han situasjonen snus på hodet.
- Da vil det få motsatt effekt. Folk vil ta avstand og vise det gjennom at de ikke kjøper hennes produkter. Merkenavnet hennes vil få en skikkelig nedtur, og det vil merkes betydelig, sier Andreassen til NRK.
(Foto: Bymiljøetaten/Flickr/CC)