Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Satte av 250 millioner for å skape en mer digital og friksjonsfri hotellhverdag for deg og meg

Satte av 250 millioner for å skape en mer digital og friksjonsfri hotellhverdag for deg og meg
Hotellkongen Petter Stordalen ønsker ikke å bli digitalt akterutseilt. Da hotellkjedens digitalsjef Lisa Farrar ba om 100 millioner kroner til viderutvikling av en hotellapp - fikk hun umiddelbart 250 millioner av sjefen sjøl.
Bilde: Tord Erik Andersen/CC BY 3.0/Nordic Choice Hotels/Pressebilde
Bjørn Skomakerstuen

Smartelefoner som nøkkel, minibaren fylt opp av favorittølet ditt og stemmestyrte rom kan bli en realitet.

ANNONSE

- Jeg skjønner ikke 100 prosent hva hun holder på med. Men hun fikk meg til å innse at man kan lage en app som gjør det mulig for gjestene å hoppe bukk over resepsjonen ved inn- og utsjekk. Det gjør at våre ansatte får mer tid til å fokusere på personlig service, sier Petter Stordalen i et intervju med svenske Dagens Industri.

Hun han omtaler er Lisa Farrar, digitalsjef i Nordic Choice Hotels og adminstrerende direktør i hotellkjedens datterselskap Eberry.

Nå tas hotell-appen et steg videre.

Nøkkelen er alltid med deg

Allerede i år skal det være mulig å bruke sin egen smarttelefon som nøkkel for å komme seg inn på rommet sitt på flere av kjedens 192 hoteller.

Hun og sjefen sjøl møter den svenske finansavisen på taket av hotellkjedens to nye hoteller, At Six og Hobo i Stockholm, for å snakke om digitaliseringen av hotellbransjen.

Farrar og Stordalen ønsker å gå i første rekke.

- Mange i denne bransjen er så fokusert på investeringer i fysiske hotell at de glemmer den digitale opplevelsen. Men den er like viktig som den fysiske, sier Stordalen.

- En interessant utfordring

Og det er her Farrar, med bakgrunn som blant annet Skandinavia-sjef for det amerikanske rabatt-nettstedet Groupon, kommer inn i bildet.

Hun ser frem til å la appen tale til hotellgjestenes fordel.

- Dette er en interessant utfordring. Resepsjonen har jo lenge definert hotellbransjens essens. Det har lenge vært mulig å bestile og sjekke ut og inn med appen. Men i år skal det bli mulig å bruke sin egen telefon på mange av våre 192 hoteller, sier Farrar.

Tidligere solgte kjeden mange hotellrom via andre aktører. Men med appens tilstedeværelse har de økt salget med over 25 prosent i egne kanaler.

Og mer skal det bli

Allerede nå testes et stemmestyrt hotellrom via en hacket Echo fra Amazon.

Her kan gjestene snakke til «Alexa» for å få svar på når frokosten serveres, eller få svar på hva slags vær det blir i dag.

Farrar tror stemmestyring vil bre om seg etter hvert. Hun tror valget er enkelt når man kan velge mellom å taste på et tastatur eller snakke med en «boks» ved for eksempel bestilling av en reise.

Mini-renseri og familiens Instagram-bilder på rommet

I et annet hotellrom testes et kombinert garderobeskap og mini-renseri ut. Du henger dressen i skapet, og 50 minutter senere er den ferdig renset.

Ifølge Farrar er ikke fremtiden bare stemmestyrt - den er også personlig. Hun tror mye av totalopplevelsen på et hotell kan personifiseres gjennom bruk av datakunnskapen de sitter på.

- Jeg tror vi kan gjøre mye med big data. I fremtiden kan vi kanskje ha ditt favorittøl i minibaren før du kommer inn på rommet. Eller hvorfor ikke la bildene på rommet vise bilder fra din families Instagram-konto, sier hun avslutningsvis.

Del artikkel: