Svosj er navnet på Schibsted sin nye frakttjeneste, som skal tilby forbrukere en ny måte å shoppe på. Denne uken lanseres en betaversjon av plattformen.
Det er en abonnementtjeneste, som i følge Schibsted er ment for Ã¥ løse netthandelens største utfordring - dyr, treg og uforutsigbar frakt.Â
- Vi netthandler som aldri før, men hele brukerreisen fra handlekurven til du holder varene i hendene henger veldig bakpÃ¥, med for mye friksjon. Det vil vi endre, sier direktør for distribusjon i Schibsted, Cathrine Laksfoss, i en pressemelding.Â
30 nettbutikker er med
Medlemskapet innebærer ubegrenset fri levering ved hjelp av Schibsted-eide Helthjem, hvor leveringen skal skje før frokost og leveres pÃ¥ døra eller nærmeste utleveringssted. Brukere fÃ¥r i tillegg tilbud og fordeler i ledende nordiske nettbutikker, informerer Svosj pÃ¥ sine sider.Â
Allerede skal 30 butikker har inngÃ¥tt avtale med plattformen, blant annet Power, Junkyard, Get Inspired, Villoid, Ting, Lyko, Ferner Jacobsen, Barbershop og Bodyshop som blir tilgjengelig fra dag én. Om kort tid skal også Boozt.com, Footway, Vita og Haugenbok.no stÃ¥ klare.Â
- Om vi ser til land som USA, er vi fortsatt bare i startgropen av hva gjelder potensialet innen netthandel. I tråd med veksten forventer kundene – forståelig nok – stadig raskere levering, billigere levering – og at pakkene leveres akkurat dit de selv ønsker, sier Cathrine Laksfoss.
Ønsker Amazon velkommen
Svosj er første tjeneste av sitt slag i Norge, men ryktene sier at Amazon Prime er i ferd med å etablere seg i Norden, og Posten tester interessen for abonnementstjeneste for frakt. Laksfoss ønsker konkurransen velkommen.
– Om og når Amazon kommer vet vi ikke, men vår lokale nærhet, trygghet og kunnskap når det gjelder nordisk netthandel, er et fortrinn det er vanskelig å konkurrere med. Norge er ikke som andre land. Det er mange steder her der ingen skulle tro at noen kunne bo, men selv der leverer vi, sier hun.