Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Schibsted om Svosj-tjenesten: - Vi tenker å ta en god andel av Norges aktive netthandlere

Schibsted om Svosj-tjenesten: - Vi tenker å ta en god andel av Norges aktive netthandlere
Direktør for distribusjon i Schibsted, Cathrine Laksfoss og Konsernsjef Kristin Skogen Lund.
therese.karlsrud.haugen

Schibsted deler flere detaljer om ny frakttjeneste.

ANNONSE

Denne uken har Schibsted lansert sin nye frakttjeneste, hvor brukere gjennom et abonnement får tilgang på ubegrenset fri og rask levering når de handler hos Schibsteds  nordiske partnerbutikker.

Tjenesten heter Svosj og er ment for å løse problemer med dyr, treg og uforutsigbar frakt, for 29 kroner i måneden. Svosj har allerede med seg 30 nettbutikker som partnere, og har store ambisjoner for fremtiden. Nå deler distribusjonssjef Cathrine Laksfoss ytterligere detaljer om tjenesten knyttet til Svosj-teamet, levering og retur samt mål for fremtiden.

Først og fremst er Svosj grunnlagt i felleskap av Schibsted Distribusjon, Helthjem netthandel og med teknologiløsninger fra Distribution Innovation. Kjerneteamet skal på sin side bestå av åtte personer med ulike funksjoner, med Ådne Skjelstad som leder. Nylig kommer han fra stillingen som toppleder i Lendo Norge.

Les også: Schibsted henter tidligere kollega til ny stilling som teknologidirektør

Levering neste dag

Pakkene som bestilles via Svosj-medlemskapet skal dermed leveres av Helthjem, som eies av Amedia, Polaris og Schibsted, en til to dager etter bestilling.

- Pakkene leveres raskt, ofte etter en eller to dager og også i helgene. Om pakken ønskes levert i butikk har vi et samarbeid med Postnord, sier Laksfoss.

Når det gjelder retur skal det også være så sømløst som mulig, og hentes hjemme der kunden foretrekker det.

- Helthjem har allerede landets mest nyskapende returløsning, der vi henter helt hjemme på dørmatten eller i postkassen din. Du bestiller retur på nett, får en kode du skriver på pakken og legger den ut. Så hentes den og leveres dit den skal. Svosj retur følger nettbutikkens policy, som regel inkludert i abonnementet.

Alliansebygger

Den Amazon Prime-inspirerte tjenesten tar sikte på å være en alliansebygger i nordisk netthandel. Når det gjelder Amazon vet heller ikke Schibsted om og når giganten etablerer seg på norsk jord, men selskapet ønsker konkurransen eller eventuelle samarbeid velkommen.

- Vi skal spille på lag med både nettbutikkene og deres kunder, og dermed bidra til å økt konkurransekraft. Vi vil ha kunder som er nettbutikker, produsenter eller markedsplattformer. Vi ønsker at forbrukerne skal kunne kjøpe de fleste tingene de trenger, som for eksempel klær, sko, sportsutstyr, elektronikk og bøker blant våre partnerbutikker og er opptatt av å få de riktige partnerne. Når eller om Amazon kommer til Norge vet vi ikke, det er ikke alltid slik at det som oppfattes som konkurrenter blir det, Amazon kan også være en fremtidig samarbeidspartner.

Rask og gratis levering blir standard

Mange av nettbutikkene som Svosj samarbeider med lover allerede rask levering og gratis frakt, så hva blir den store forskjellen for forbrukeren? 

- Målet er at forbrukerne lett skal kunne orientere seg blant partnerbutikkene, finne det de trenger, ikke bekymre seg for fraktkostnader - og få det superraskt og enkelt levert hjem. Med Svosj får medlemmene allerede idag fri frakt, superrask levering, ingen overraskelser i form av nye kostnader i kjøpsøyeblikket og full oversikt over pakker på vei, samt selvvalgt leveringssted og mulighet til å endre på vei - og dette blir en standard på tvers av alle partnerbutikker. For medlemmene vil det oppleves som enkelt og likt, en stor gevinst i seg selv.

Selskapet understreker dog at dagens utgave kun er versjon 1.0 og at planen er å utvikle tjenesten ytterligere med tanke på fordeler, innhold og brukeropplevelse.

- Hvor mange brukere og hvor mange butikker forventer dere å få med?

- Vi hadde ikke gjort dette om vi ikke hadde store ambisjoner for Svosj - dette er en investering som Schibsted ønsker å ta, og vi skal bli lønnsomme på sikt. I første omgang har vi fullt fokus på ekspansiv vekst av både kunder (medlemmer) og partner-butikker i Norge. Vi vet det er ca 1,2 millioner aktive netthandlere i Norge i dag og antallet øker. Her tenker vi å ta en god andel etterhvert.

Del artikkel: