Tre store, norske aktører har lenge gått svangre med planer om etablering av en fullverdig markedsplasss på nett i Norge.
Nå viser det seg at Finn.no har trukket det lengste strået i markedsplass-kampen.
- Vi har jobbet med dette i nesten et år, sier Christopher Ringvold, produktdirektør for Finn Shopping, Torget og Småjobber, til Netthandel.no.
Alle ville ha markedsplass
Senest 7. september i år skrev Netthandel.no at Elkjøp hadde flere samarbeidspartnere på plass, og at de så for seg en åpning av markedsplassen sin på nyåret.
Ole Vinje, administrerende direktør i Komplett Group, har også hatt markedsplass i tankene i lang tid.
- Med vår egen markedsplass løfter vi oss fra å være en elektronikkbutikk på nettet, til faktisk å bli en plattformlevrandør, sa Komplett-sjefen i et intervju med Netthandel.no i april i år.
Et av de større oppkjøpene Komplett gjorde i fjor var da den tyske nettmarkedsplassen Comtech kom på norske Sandefjords-hender.
Årsakene til oppkjøpet skyldes blant annet at de vil lære av hvordan det er å håndtere en markedsplass i en større, europeisk målestokk.
Vinje har tidligere uttalt at Komplett sikter mot å bli Nordens Amazon - noe også Elkjøp har uttalt.
Forsiktig start
Schibsted-eide Finn.no ligger desidert best an i løypa for å bli Nordens Amazon.
I forrige uke var det en forsiktig lansering av Finn Shopping.
I ukene frem mot Black Friday og jul vil de jobbe med optimalisering av markedsplassen, og slippe til stadig flere partnere og varer.
I nesten et år har det vært jobbet med markedplass-prosjektet.
- Målet har væt å skape en oversiktlig markedsplass for brukerne våre. Vi har brukt mye tid på å skape ekstremt enkle og trygge kjøpsopplevelser, sier Ringvold.
Nordmenn solgte ting og tang på Finn-torget for 7,8 milliarder kroner i fjor. Dette er en naturlig plass for Ringvold å dra veksler på med tanke på nykommeren Finn Shopping.
I september i år var det 25 millioner besøk på Torget.
- Fra januar til og med september i år har vi på Torget opplevd en økning på 11 prosent i annonsevolum, og 12 prosent i trafikk, sier en særdeles fornøyd markedsplass-sjef til Netthandel.no.
Noe kommer - noe forsvinner
Samtidig som Schibsted har blitt en tjeneste rikere, har de også kvittet seg med en.